Firma Alcor a fost înfiinţată în anul 1991, iar din anul 1997 a intrat în lumea băuturilor calde, promovând sistemul Fountain, lider mondial în domeniu pe segmentul premium. Din Aprilie 1998, George Mihalcea este directorul echipei Alcor, pe care a ajutat-o să devină un jucător cunoscut şi respectat pe piaţa de profil, în primul rând pentru faptul că promovează produse şi servicii de calitate Premium, dar şi datorită faptului că respectă şi promovează etica profesională în raport cu clienţii interni şi externi, dar şi în raport cu celelalte firme de profil.

Alcor a intrat pe piaţa automatelor de cafea în anul 2004. Care au fost provocările de până acum?

Într-adevăr, dacă vorbim de automate de cafea de tip vending, am început să cochetăm cu această idee de prin 2004, deşi Alcor există din 1991, adică va împlini în curând 20 de ani. Până atunci, ţinta noastră fusese segmentul high-end office, căruia încercam să ne adresăm cu alte concepte de tip OCS (Office Coffee Service – Fountain, Miko, etc.)

Aparenta noastră lipsă de interes pentru vending la acel moment se datora unor caracteristici ale pieţei româneşti, dintre care amintesc doar două: businessul cu automate de cafea era eminamente unul second-hand şi, în plus, subordonat promovării unui anume brand de cafea. Aceste aspecte contraziceau şi contrazic şi astăzi concepţia noastră despre business.

Alcor este în acelaşi timp un furnizor de soluţii în domeniu pentru end-useri şi pentru operatori, dar şi un operator el însuşi. Gama de echipamente (şi deci de furnizori) pe care o putem pune la dispoziţia clienţilor noştri este extrem de largă şi include doar nume de top în industrie, precum WMF, Schaerer, FAS, Dalla Corte, Daint, ca să amintim doar câteva. Din acest motiv, am considerat multă vreme businessul nostru de operare mai mult ca unul de test, care să ne dea posibilitatea să ne înţelegem cât mai bine clienţii operatori. Aceasta era ideea noastră când, în 2004, am achiziţionat primele 7 automate de vending pentru băuturi calde.

De atunci am continuat să ne implicăm în zona de vending, care evident are şi va avea un potenţial semnificativ, fără a neglija zona “tradiţională”, cea a echipamentelor (fie ele superautomate sau clasice) pentru prepararea băuturilor calde. Putem, deci, defini Alcor ca un operator şi furnizor independent de soluţii în prepararea băuturilor calde şi în vending, iar cea mai mare provocare a ultimilor ani a fost tocmai păstrarea acestei independenţe care ne dă posibilitatea să oferim clienţilor noştri soluţii extrem de diverse şi adaptate necesităţilor lor. Acesta este un lucru care ne diferenţiază foarte mult, mai ales în piaţa de vending, unde majoritatea furnizorilor şi operatorilor au adoptat modelul “one size fits all”. Datorită acestui diferenţiator important, am reuşit să avem un număr mare de clienţi de top, fie ei end-useri sau operatori atraşi de diversitatea şi calitatea produselor noastre, dar şi a serviciilor pe care le oferim, dintre care menţionez, ca fiind foarte importante, atât pe cele de consultanţă, oferită cu scopul a identifica necesităţile specifice fiecărui client în vedere alegerii soluţiilor potrivite (a se vedea site-ul vendingpoint.ro, pe care l-am dezvoltat în această idee, The Vending Point fiind marca noastră înregistrată), cât şi cele de service pe care le oferim prin departamentul nostru specializat la nivel naţional.

Ce este diferit acum, în ultimii ani, faţă de acea perioadă?

“Acum” l-aş împărţi în trei faze. În primul rând, anii 2004-2008, care au fost chiar şi în industria de vending nişte ani de boom – numărul aparatelor şi operatorilor a crescut substanţial în zona băuturilor calde; chiar dacă aici există o polemică în ce măsură a fost atins sau nu nivelul numeric de saturaţie, creşterea a fost evidentă şi nu atât cantitativ, cât şi calitativ, în sensul că apariţia unor mari operatori, care s-au bazat din ce în ce mai mult pe aparate noi a dus la o scădere semnificativă a procentului de SH pe piaţă. Totuşi, această creştere calitativă evidentă în domeniul “hardware” nu a fost însoţită de una similară în “software” – înţelegând prin aceasta calitatea serviciilor şi a consumabilelor – unde, în lupta lor pentru acapararea cotei de piaţă, mulţi operatori au făcut, din păcate, rabat.

Apoi a urmat perioada 2009-2010 – ani de criză – care a avut partea ei pozitivă în regândirea de către operatori a modului de acţiune. Chiar dacă în prima perioadă presiunea pe preţ s-a accentuat dramatic, în cele din urmă toţi operatorii care au supravieţuit (şi nu au avut loc falimente dramatice de mari dimensiuni, ceea ce arată că industria este suficient de solidă) au sfârşit prin a-şi înţelege mai bine businessul şi a-şi spori eficienţa.

Anul 2011 şi cei care vor urma, reprezintă un nou start în ceea ce priveşte industria de vending – se va pune tot mai mult accent pe Snack & Food şi echipamente de vending complexe (de tip magazin), băuturile calde rămânând, sigur, importante şi în acelaşi timp pe calitatea serviciilor şi consumabilelor oferite. Chiar dacă nu ne vom alinia foarte repede preţurilor europene, presiunea pe preţ va scădea, atât datorită trendurilor amintite mai sus, cât şi a “reglementării” pieţei care sperăm că va avea loc, în primul rând prin eliminarea muncii la negru, dar şi a altor practici care influenţează negativ o competiţie loială.

Care sunt principalele produse şi servicii ale Alcor şi prin ce se diferenţiază acestea de cele ale concurenţei?

Aşa cum spuneam mai sus, oferta Alcor se caracterizează prin calitate, dar şi printr-o mare diversitate, care ne permite să oferim fiecărui client al nostru soluţia potrivită. Întrucât ne referim cu precădere, dat fiind specificul revistei, la piaţa de vending, mă voi limita la aceasta. Oferim în primul rând servicii de consultanţă şi suport, atât clienţilor finali, cât şi operatorilor. Operăm noi înşine doar în Bucureşti şi Cluj, dar parcul de echipamente pe care îl întreţinem este răspândit în toată ţara şi suntem capabili să oferim suport tehnic on-site, cu timpi de rezolvare foarte competitivi pe întreg teritoriul ţării. În ceea ce priveşte vânzarea de echipamente, recomand site-ul nostru alcor-holding.ro.

Care sunt problemele pieţei de vending la momentul prezent?

Principala problemă a pieţei de vending din România privită din perspectiva Alcor o constituie concurenţa neloială şi mă refer aici la jucătorii din piaţa de profil pentru care înregistrarea veniturilor în contabilitate este “opţională” şi nu reprezintă un criteriu de măsurare a performanţei economice. O altă problemă o constituie operatorii de ocazie, care vin din pieţe total diferite de cea de vending, dar care văd în vending un antrenament de business pentru cei dragi. Pe termen lung nu prezintă niciun pericol, însă pe termen scurt creaază un disconfort operatorilor pur-sânge pentru că, evident, exerciţiul nu se face cu “un şoricel” şi astfel puţinii clienţi care produc valoare sunt pierduţi în detrimentul unor firme fără istoric şi fără viitor în vending.

Spre ce se îndreaptă industria, dar care este şi trendul consumatorilor?

La nivelul european, piaţa de vending creşte cu 5% anual, iar acest lucru nu poate decât să ne bucure, deoarece pentru România acest procent este mai mare, fiind o piaţă în formare. Ca trend al consumatorilor, sperăm cu toţii că şi în România automatele de vending vor fi percepute ca puncte de aprovizionare de proximitate şi nu ca alternativă la magazine tip discount, iar profilul cumpărătorului de astăzi să fie schimbat în profilul oricărui cetăţean.

Ce trebuie să aibă în vedere cineva care vrea să se apuce de vending? Care ar fi sfaturile dumneavoastră?

Pentru Alcor nu este doar o întrebare ipotetică, deoarece din perspectiva vânzătorului de echipamente, zilnic acordăm consultanţă şi oferim know-how-ul nostru celor care cumpără echipamente de la noi. Sfaturile mele pentru oricine doreşte să înceapă o afacere în vending sunt următoarele:

– În primul rând, trebuie să-ţi propui să fii corect şi să înţelegi că ai un partener sigur, care nu te va părăsi niciodată –  statul – căruia trebuie să-i dai partea sa, chiar dacă nu câştigi.

– Nu crede orice poveste care ţi se spune, gândeşte-te întâi ce poţi să pierzi mai degrabă decât ce poţi să câştigi.

– Asigură-te că resursele financiare pe care le ai la dispoziţie îţi ajung să susţină businessul cel puţin şase luni de la start.

– Fii conservator şi nu te entuziasma foarte tare de oportunităţile ivite; dacă este cazul, fă analiza SWOT pentru fiecare situaţie nouă şi, în acelaşi timp, gândeşte următoarea mutare strategică.

– Dacă vrei să nu ajungi sluga banului, fixează-ţi un obiectiv realist şi spune-ţi «Până aici fac eu, de aici înainte vor lucra alţii pentru mine».

– Nu uita că cea mai importantă resursă este resursa umană, dacă ştii s-o exploatezi corect şi mai ales dacă recunoşti că sclavagismul este doar istorie.

– Vendingul este un business accesibil care-ţi conferă avantajul lichidităţii imediate, însă nu uita: regula paşilor mărunţi este cea mai sigură. Daca nu ai know-how, atunci cumpără-l de la firmele de profil.

Care sunt aşteptările dumneavoastră începând cu această toamnă şi anul viitor, privitor la piaţa de vending?

Având în vedere faptul că preţul materiei prime a crescut cu aproximativ 20% şi continuă să crească, spre exemplu cafeaua verde a crescut cu aproximativ 70%, acest lucru cu siguranţă va genera noi scumpiri, va urma o creştere similară a preţului de vânzare în AVM-uri. În ceea ce priveşte vendingul în general, ne aşteptăm la o creştere de 15-20% a pieţei de Snack & Food, una de 4-5% pentru băuturi calde, dar şi la diversificarea vendingului prin introducerea automatelor universale pentru produse farmaceutice, cărţi, presă, pet-food, etc.

Ce părere aveţi de noile tehnologii hi-tech apărute în vending? Cum credeţi că ar reacţiona românii la ele?

În general, românii reacţionează pozitiv la tot ce este nou şi achiziţionarea unui produs dintr-un AVM poate constitui un mod de delectare. Ca şi în alte domenii de activitate, din punct de vedere al tehnologizării, automatele instalate în România sunt mult mai performante decât cele din pieţele mature, unde multe dintre echipamentele aflate în exploatare au un grad ridicat de uzură.

Cum a facut faţă Alcor crizei financiare şi care sunt direcţiile de viitor ale companiei?

Având în vedere faptul că am reuşit să creştem cu câteva procente în cei doi ani de criză, am angajat personal suplimentar şi în plus ne-am mutat şi într-un nou sediu, putem spune că am făcut faţă cu brio. În rest, sper ca din această criză să fi învăţat cu toţii câte ceva şi simt în acest moment că abordarea este un pic mai diferită atunci când ne gândim la achiziţionarea unui produs sau serviciu, dar mai ales mă bucur că oamenii au început să înţeleagă că nefericita sintagmă «ieftin şi bun» este doar o capcană.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*