Aparatele de vending second-hand sunt asemenea automobilelor: cele cu rulaj mic sunt mai scumpe şi necesită mai multă mentenanţă. Despre garanţie, nici nu se pune problema!

Nu este lucru uşor să te apuci de vending în România. În primul rând, deoarece costul produsului pe care-l vinzi este foarte scăzut, în opinia majorităţii celor din branşă. Apoi pentru că profitul nu este unul imediat şi, nu în ultimul rând, pentru că nu poţi intra în această industrie cu investiţii minime. Sau poţi, dar, cel mai probabil, le vei pierde. Ca să nu joci practic ca la ruletă în vending, trebuie să-ţi faci un plan bine organizat, cu cheltuieli cât mai realiste. Şi poate, ideal, având în buzunar un buget de investiţii din cel puţin 4 zerouri, cu care să cumperi aparate noi. Cele second-hand le poţi adăuga mai târziu la portofoliu.

“Plusul la maşina second hand este numai preţul, este singurul lucru care atrage”, ne spune dl. Roberto de Bartoli, administrator Tecnocoffee. “Asta dacă nu ai în spate şi un service cu piese de schimb, care poate fi considerat un al doilea avantaj. Foarte multe firme încep activitatea fără a şti despre ce e vorba. Au fost paznici care s-au apucat de vending, probabil pentru că vedeau distribuitorul de la firma unde lucrează cum scotea două-trei sute de lei pe zi din aparat. Realitatea nu este aşa. În primul rând, că nu avem la dispoziţie piese şi nu suntem tehnici. Deci dacă ai un service bun în spate, maşinile SH pot fi utile, puse într-un context de mai multe maşini. Ştiu doi oameni care au început cu second-hand şi s-au lăsat repede. În plus, astăzi dacă vrei să te duci să faci o ofertă, nu te mai poţi baza pe un automat SH. Imaginea contează, deja nu mai vorbim de România de acum doi ani.

Maşinile noi au aceeaşi problemă: preţul. Iar când costul de vânzare a produselor este foarte mic, noi vindem cu 0,8 lei cu TVA inclus, iar costurile de logistică şi cele fixe mari, nu prea putem plăti când tragem linie. Sau îţi trebuie mult timp să-ţi amortizezi investiţia. Sigur, dacă ai 150-200 de mii de euro, e altceva. Dar dacă începi cu trei maşini noi, ai scos din buzunar 5-7.000 de euro pe care nu-i vei recupera într-o viaţă. Dacă ai începe ca o firmă nouă, sfatul meu e să-şi iei maşini noi. Am avut clienţi, doi sau trei, care au comandat 20 de aparate noi, ca să aibă un timp de rulaj cât mai mare. Apoi poţi să-ţi permiţi şi două-trei maşini SH.”

În Italia lucrurile stau altfel. Ca şi pe piaţa automobilelor, comparaţie pe care am făcut şi la începutul articolului, aparatele second-hand sunt ceva mai “tinere” şi mai bine îngrijite ca la noi. O revizie în ţara lui Berlusconi costă în jur de o mie de euro şi există chiar firme specializate în asta. Astfel, cum era de aşteptat, la noi este mai complicat decât la alţii, în primul rând pentru că piaţa are tot mai multe pretenţii. Pentru client, imaginea contează cel mai mult, aşa că aparatele trebuie să arate cât mai bine şi să funcţioneze fără probleme.

“Eu dacă aş începe cu pretenţiile care sunt azi pe piaţă, ar trebui să încep cu un parc de 15 aparate noi, pe care să le achiziţionez în rate”, continuă dl. de Bartoli. “Pe parcurs, înveţi, înlocuieşti câteva din ele cu unele second-hand. Dar se vând tot mai multe aparate noi. Eu am vândut deja 55 anul ăsta. Anul trecut vândusem doar 32, deci lucrurile se schimbă repede. Lumea şi-a dat seama că costul de a te deplasa pentru un service coincide cu costul produsului.”

Un alt punct de vedere vine din partea dl. Adrian Neagu, director general Adrian Neagu. “Personal nu văd niciun avantaj în achiziţia de maşini SH. Avantajul aparent este o investiţie iniţială (capex) mică. În realitate, cam toate aparatele noi se achiziţionează în leasing cu un avans de 20%, care este sigur mai mic decât preţul unui SH, urmând ca restul să se plătească pe opex în următorii 3-4 ani. Astfel, atât operatorul cât şi end-userul vor beneficia de tehnologie de ultimă oră, o mai bună calitate a serviciului şi un timp de viaţă maxim. Noi estimăm la circa cinci ani durata medie de utilizare, după care intervine uzura fizică şi/sau morală.

Preţul unui SH nu depăşeşte un maxim de 40-50% din preţul unui automat nou. În loc să se compare preţurile nou vs. SH, ar trebui comparate costurile de tip TCO (Total Cost of Ownership) pe 2-3 ani. Cred că este rentabil să achiziţionezi aparate noi şi să le foloseşti ca la carte timp de aproximativ cinci ani. Pentru mine este rentabilă achiziţia de aparate SH de către alţii, atunci când vreau să le vând după ce le-am utilizat în cei 5 ani”, completează dl. Neagu.

Aşa că lucrurile stau destul de simplu. Poţi intra pe piaţă cu automate second-hand, dar vor fi văzute, în general, ca o grădină plină de uscături. Dacă poţi să le întreţii cu costuri minime este foarte bine, altfel trebuie să te aştepţi la cheltuieli serioase de mentenanţă. Mai gândeşte-te că nu poţi umbla cu cioara vopsită, deoarece clienţii români, în special cei din firmele mari, sunt tot mai pretenţioşi şi atenţi la ceea ce vrei să le oferi. Apoi fă un calcul şi gândeşte-te dacă merită să cheltui în câţiva ani cu aparatele second-hand cât ai fi dat pe unele noi. Mai puţine, dar bune, este un principiu vital pentru industria de vending. Sigur, nici prea puţine, pentru că altfel rişti să ieşi din joc mai repede decât te-ai fi aşteptat.

Aparatele noi îţi aduc, pe lângă un suflu nou pe piaţă, şi garanţia investiţiei. Mentenanţa nu te stresează şi chiar poţi vinde mai târziu unele din ele pentru a achiziţiona altele second-hand, repartizându-le în locuri unde îţi permiţi să faci acest lucru. Lucrurile vor funcţiona mai bine aşa şi vei dormi mai liniştit – cine a cumpărat ceva second-hand vreodată, ştie bine la ce ne referim cu asta. Per total, sunt multe calcule de făcut şi multe obstacole de trecut, dar dacă îţi faci bine temele şi nu te grăbeşti, atunci vei avea succes. Nu unul garantat, dar foarte posibil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*