Piața noastră de vending nu strălucește prin diversitatea produselor și serviciilor de vending și prin urmare ne-am gândit că ar fi bun acum un exercițiu de aducere aminte a unui produs care în alte părți ale lumii este vedetă, iar la noi, din păcate,…Cenușăreasă.
Ce e de știut despre kioskuri?
Un kiosk interactiv este un terminal de calculator oferind hardware specializat şi software proiectat în cadrul unei expuneri publice, care oferă acces la informaţii şi aplicaţii de comunicare, comerţ, de divertisment şi educaţie.
Primele kioskuri interactive seamănă uneori cu cabinele telefonice, dar pot fi, de asemenea, utilizate în timp ce stai pe o bancă sau un scaun. Kiosk-urile interactive sunt de obicei plasate în spații cu trafic pietonal ridicat, cum ar fi holurile hotelurilor sau aeroporturi.
Integrarea de tehnologie permite kioskurilor să efectueze o gamă largă de funcţii, devenind o evoluţie în cazul kioskurilor self service. De exemplu, kioskurile permit utilizatorilor să efectueze o tranzacție online, sau să colecteze bani în schimburi comerciale. Componente personalizate, cum ar fi cititoare de facturi, cititoare de carduri şi imprimante termice permit kioskurilor să satisfacă orice nevoie a clientului.
Design și construcție
Designul estetic şi funcţional al kioskurilor este un element cheie care conduce la adoptarea sa de către utilizator. Există mulţi factori de luat în considerare când se proiectează un kiosk interactiv:
Estetica: proiectarea incintei este adesea factor determinant în adoptarea de utilizator și recunoașterea brand-ului.
Componentele: să fie fiabile și rezistente la utilizarea frecventă și la intemperiile naturale
Grafica de mesaje: joacă un rol cheie în comunicarea cu potenţialii utilizatori.
Întreținerea: să fie ușor de făcut și cu costuri reduse.
Ergonomia: este important să se asigure accesibilitatea imediată, să existe o utilizare confortabilă și ușoară.
Interfaţa: să fie prietenoasă cu utilizatorul, cu animaţii atractive şi uşor de reţinut, având în vedere că timpul de acţionare trebuie să fie unul scurt.
Principalele tipuri de Kioskuri
Telekiosk
Telekiosk poate fi considerat succesorul tehnic pentru cabina de telefon, un set de dispozitive accesibile publicului care sunt folosite pentru comunicare. Acestea pot include e-mail, fax, SMS, precum și serviciul de telefonie standard. Telekiosk este un dispozitiv văzut tot mai rar.
Telekiosk-urile au apărut în Marea Britanie în urmă cu 15-20 de ani și sunt situate în centre comerciale sau terminale de transport, cu intenţia de a furniza informaţii locale detaliate. Altele sunt postate în locurile publice, inclusiv în zonele de servicii pe autostrăzi şi aeroporturi.
Kiosk pentru servicii financiare:
Kioskul de servicii financiare poate oferi clienţilor posibilitatea de a efectua tranzacţii care ar putea necesita în mod normal un funcționar bancar și poate fi mult mai complex pentru a rezolva asta la un ATM.
Aceste unităţi au fost lansate în anii 90 în SUA, în așa zisele “kioskuri financiare multi-funcţionale” și acopereau cu predilecție servicii ca plata facturilor, tranzacții cu cash – card și încasare rate. În România este un serviciu cu utilizare în creștere.
Kiosk Foto
Kioskul foto este un dispozitiv interactiv care permite utilizatorilor să imprime fotografii până la imagini digitale. De exemplu, Kodak a început cu mai mulți ani în SUA cu un singur punct și acum are peste 100.000 de unităţi pe întreg teritoriul american. Multe dintre aceste unităţi sunt PC-uri personalizate cu un LCD, care imprimă imagini în regim de customer service.
Există două clase majore de kioskuri foto:
Staţia digitală de comandă – acest tip de kiosk permite utilizatorilor să plaseze comenzi pentru printuri şi produse fotografice. Produsul obținut în magazin este realizat de un mini laborator digital care permite clientului să obțină produsul dorit pe loc sau care este comandat și apoi preluat de consumator la o dată ulterioară.
Staţii instant de imprimare – acest tip de kiosk folosește imprimante pentru a crea instantaneu printuri fotografice și nu numai. Adesea situate în locuri publice (hoteluri, școli, facultăți, aeroporturi, instituții publice) stațiile de imprimare instantanee se dovedesc a fi extrem de utile atunci când timpul este scurt pentru rezolvarea unor urgențe.
Acest tip de kiosk nu este dezvoltat în România, el mai degrabă poate fi găsit în SUA, Asia și Europa Occidentală.
Kiosk de internet
Un kiosk de internet este un terminal care oferă acces public la internet. Kioskurile de internet, seamănă uneori cu cabinele de telefon și sunt de obicei plasate în locuri, cum ar fi holuri de hotel, facilităţi de îngrijire, cabinete medicale, birouri de aşteptare, complexuri de apartamente sau aeroporturi, pentru acces rapid la e-mail sau pagini web.
Kioskurile de internet au un acceptor de bancnote sau de card, o tastatură de calculator, un mouse şi un monitor.
Unele kioskuri de internet sunt gratuite, dar cele mai multe au un aranjament de plată de tip chirie pe spațiu sau plata unui procent din veniturile lunare înregistrate de kiosk într-un parteneriat între proprietarul locaţiei și operatorul kioskului.
În mod frecvent kioskurile de internet sunt ținte predilecte pentru hackeri.
Companiile care oferă kioskuri de internet sunt încurajate să utilizeze software special de internet şi proceduri care să reducă expunerea la atacurile piraților cibernetici.
Kiosk pentru self check-in
Mai multe parcuri de distracţii din străinătate, cum ar fi Disneyland folosesc kioskurile de bilete de tip self terminal în achiziționarea de tichete de intrare. De asemenea, și la noi există în uz pe Aeroportul Otopeni, în stațiile Metrorex sau in gările CFR acest tip de serviciu kiosk. Este lăudabil, dar drumul este lung până la a conștientiza existența acestui tip de serviciu la nivel general în toate structurile de servicii publice și nu numai, în țara noastră.
Fiabilitatea Kioskurilor
Fiabilitatea este un element important şi are ca rezultat mai multe aplicaţii software specializate pentru kiosk. Aceste aplicaţii oferă o interfață prietenoasă între acceptoarele de bancnote şi a cărților de credit (mai puțin folosite la noi pe acest tip de terminale) și utilizatori. Pe de altă parte există o serie de softuri ce permit operatorilor să facă upgrade-uri sau să repare anumite defecțiuni de la distanță, sau să urmărească tranzacțiile în timp real și nu în ultimul rând să protejeze terminalele și implicit consumatorii de atacul virușilor informatici.
În loc de concluzie
În România piața de Kiosk este insuficient exploatată. Există puține companii care operează acest tip de produs cu serviciile aferente prezentate mai sus. De ce? Poate pentru că oferă un ritm de creștere prea mic a profitului în raport cu investiția. Poate publicul țintă român nu este unul încă pregătit să solicite serviciile kiosk la un nivel care să permită pieței să se dezvolte într-un ritm mai ridicat decât cel din momentul de față. Ideea este că pe această piață activează o serie de agenți economici, dar modul absent în care a penetrat până în prezent piața de servicii din România ne face să credem că există…dar lipsește cu desăvârșire. Vom vedea ce ne rezervă viitorul.