Una din tendințele actuale mânate de la spate de creșterea tot mai mare a noutăților tehnologice, este adoptarea tot mai des a mașinilor de vending inteligente, și anume: plățile fără numerar, media digitală – interactivă, telemetria, biometria și monitorizarea mediului în vending.
Piața de vending inteligent este o nișă cu importantă creștere în cadrul industriei de vending mondiale, ea regăsindu-se cu predilecție pe piețele cu economie emergentă.
Această piaţă se dezvoltă pentru a încorpora cele mai recente tehnologii de plată, care permit tranzacţii fără numerar, utilizarea telefoanelor mobile şi a metodelor de plată contactless.
Ce oferă în plus aceste automate de vending inteligente: o mai bună conexiune de absorție a informațiilor pe rețea, aparatele fiind capabile să ofere furnizorilor de servicii informații greu de obținut în acest moment prin aparatele clasice de vending despre comportamentul de cumpărare a consumatorilor şi informaţii de inventar individuale per mașina/per locație/per tranzacție.
Alte avantaje pe care ți le oferă o mașină de vending inteligentă este interactivitatea cu utilizatorul. Deja trecem puțin bariera de user friendly și ne îndreptăm către o conectivitate sporită om-mașină. Spre exemplu, câți furnizori nu ar dori să știe cine le cumpără produsele?, din ce locații? și cunoscând ce instrumente de plată au fost folosite?
Pe de altă parte mașina îți poate oferii informații în timp real despre numărul unităților vândute sau a serviciilor folosite pe categorii de produse/servicii și subcategoriile acestora, ceea ce este un mare pas înainte în înțelegerea mai bună a obiceiurilor de consum fără a obține aceste informații printr-o metodă invazivă, directă, cu clientul. Atitudinea „low profile” în recepționarea și analizarea datelor primite de la mașinile inteligente este un câștig enorm și din punct de vedere logistic și al costurilor pentru că în felul acesta nu mai este cazul să apelezi la diferite companii de market research.
Vendingul inteligent îți oferă posibilitatea de gestionare mai bună a rutelor și de recunoaștere a locațiilor cu vad bun pentru un anumit tip de servicii și produse la o anumită perioadă a zilei, a săptămânii sau a lunii.
Un alt avantaj ar fi faptul că genul acesta de automat de vending suportă orice gen de plată la achiziție, incorporează toate tehnologiile de payment posibile; este greu de crezut că nu o să-ți mulțumești clientul când îi oferi la dispoziție orice formă de plată, de la cea cu telefonul mobil până la cea cu cardul de credit.
Administrarea întregului parc de mașini inteligente este mult mai ușoară și la costuri mult reduse când ști online ce aparat vinde mai mult și care vinde mai puțin; care automat are nevoie de refacerea stocurilor de marfă și care nu; ce componente s-au stricat și ce tehnician este cel mai aproape să-l repare.
Reclamațiile sunt mai ușor de soluționat, iar relația client-furnizor are numai de câștigat în momentul în care orice situație ivită este rezolvată de mașina inteligentă în timp real, altfel lucrurile ar fi stat mult mai prost, dacă clientul nu ar fi avut posibilitatea să interacționeze decât cu o carcasă cu butoane lipsită de interactivitate, așa cum este acum.
De asemenea, biometria și monitorizarea mediului oferă posibilitatea realizării unui deziderat mai vechi în vending, și anume: controlul accesului, supravegherea și combaterea cu succes a actelor de vandalism și a furturilor.
Pe viitor, vendingul inteligent trebuie doar să facă față provocării nevoii omului de discreție și de minimă ingerință în viața sa privată.