Am mai auzit asta și anii trecuți…”acesta va fi anul în care plăţile cu telefonul mobil vor exploda”! S-au făcut predicții puternice cu privire la creșterea pieței telefoanelor mobile, spunându-se că piața plăților prin mobil va ajunge de la 12,8 miliarde de dolari în 2012 la 90 de miliarde până în 2017, cu o rată anuală de creștere de 48%.

Dar cum putem ști dacă anul 2013 va fi cu adevărat anul în care “portofelele mobile” se vor ridica? Și cum vor sta lucrurile atunci când plățile via mobil își vor îndeplini promisiunea?

În România sunt o mulțime care se bat cu pumnii în piept că “o să vedem noi” ce tehnologie vor aduce ei pe această zonă. Până acum nu am văzut prea multe…Hai să vedem ce pregătesc alții în privința asta.

4 indicatori cheie al succesului plăților prin mobil

Vă prezentăm patru indicatori cheie ecosistemici care sugerează că anul acesta vom vedea o schimbare globală a plăților prin mobil:

  1. Un studiu la care au participat 200 de directori, dezvoltatori şi membri ai industriei de telefonie mobilă, realizat de Sharma Consulting a dezvăluit că plăţile via mobil vor fi aplicaţiile şi categoria de servicii uzitată cel mai mult pe telefonul mobil în 2013. Același studiu a mai arătat că plăţile şi comerţul prin intermediul telefonului mobil vor crește simțitor în 2013, datorită Visa, Mastercard, a băncilor şi companiilor de plată online cum ar fi PayPal, care și-au exprimat interesul pentru domeniul plăţilor prin mobil.
  2. Visa Europe susţine că în 2013, vor exista 40 de emitenţi care vor oferii consumatorilor servicii mobile fără contact (contactless) şi până la sfârşitul anului 2013 aproximativ 80 tipuri de smartphone-uri vor fi certificate pentru a efectua plăţi contactless.
  3. Un studiu efectuat de Shop.org şi Forrester, a concluzionat că plăţile via mobil vor fi esenţiale în cazul în care comercianţii cu amănuntul doresc să rămână competitivi. 51% din retailerii participanți spun că principala lor prioritate în 2013 va fi optimizarea plăţilor cu telefonul mobil.
  4. China este hotărâtă să urmeze SUA şi tările din Asia-Pacific și să îmbrățișeze o societate fără numerar, ce va duce la o explozie în e-commerce şi plăţi electronice, moment în care se așteaptă ca plăţile prin telefonul mobil să ajungă la 52,7% anual în 2013. Se preconizează că plăţile prin mobil se vor extinde la 17 miliarde de dolari în 2013.

Cum vor funcționa plățile prin mobil?

De fapt, ce înseamnă toate cifrele acestea? Dacă lucrurile continuă cum s-a anticipat, oamenii din întreaga lume ar putea foarte curând să iasă din casă fără să aibă cu ei numerar sau carduri. În schimb, s-ar utiliza telefonul mobil pentru a face orice tip de cumpărături, de la electronice la mobilă, de la alimente la combustibil. Sună destul de bine, nu? Ce este chiar mai fascinant este modul în care utilizarea tot mai crescută a telefoanelor mobile şi popularitatea din ce în ce mai mare a aplicațiilor şi a plăţilor prin telefonul mobil se combină pentru a creea o experienţă cuprinzătoare în ceea ce privește telefonul mobil, lucru care schimbă modul în care consumatorii interacţionează cu furnizorii de produse și servicii.

În țările unde acest serviciu este în creștere, se ia în considerare următorul scenariu pentru 2014:

  • Când veți trece pe lângă distribuitorul preferat de electronice, veţi primi o notificare de ofertă prin aplicația dumneavoastră de pe mobil, care vă oferă 10% discount pentru achiziţionarea unui televizor LCD.
  • Intrigat, veți intra în magazin, veți utiliza telefonul pentru a face unele comparaţii de preţ, veți observa câteva anunţuri cu oferte TV LCD şi veți alege un televizor nou.
  • Văzând că modelul dorit de dumneavoastră nu este în stoc, agentul de vânzări vă anunță că acesta vă poate fi livrat din depozit în timp util, așa că îl comandați.
  • La ghişeu veți utiliza telefonul pentru a accesa codul ofertei primite şi numărul dumneavoastră de loialitate, precum şi pentru a plăti. Vânzătorul vă va întreba dacă doriţi să primiţi notificări privind produsul şi transportul acestuia, iar dvs. veti opta prompt pentru.
  • Plecați din magazin şi în scurt timp veți primi un mesaj text care confirmă achiziţionarea şi vă informează că depozitul a primit comanda dumneavoastră.
  • A doua zi veți primi un mesaj pe telefon care vă informează că televizorul a fost trimis pentru livrare.
  • La livrare primiţi ultima notificare prin mesaj care confirmă livrarea, vă mulţumește pentru achiziţia efectuată şi un ultim text de “service” în cazul în care aveţi întrebări pentru serviciul clienţi.

De ce va fi nevoie?

Deși tehnologia este disponibilă și astăzi – SMS, publicitate pe mobil, notificări de plată, passbook și plăți prin mobile – toate acestea rareori funcționează coordonat. Întregul proces nu merge niciodată atât de ușor cum este descris de scenariul de mai sus. Industria mai are încă de lucru până va ajunge să creeze o experiență mobilă durabilă, lipsită de întâmplări disturbatoare pentru clienții săi.

Pentru a realiza acest lucru va fi nevoie de combinarea de date şi sisteme care comunică între ele. Va fi, de asemenea, nevoie de coordonare şi orchestraţie atât în cadrul unui singur canal (mobil), cât şi între mai multe canale (e-mail, SMS, Passbook, notificări mobile) pentru a creea o experienţă pozitivă pentru destinatar şi o vânzare fără peripeții pentru retailer.

Va mai fi nevoie de management automat, în timp real, astfel încât utilizatorii să fie contactați numai atunci când doresc să cumpere. Nimic nu ar fi mai rău și mai ineficient, decât scenariul în care acelaşi individ primește o ofertă de promovare a unui televizor LCD, după ce și-a cumpărat un TV nou.

Vestea bună este – din nou – aceea că dotările de bază există aici astăzi, iar brand-urile şi partenerii acestora deja lucrează la dezvoltarea strategică a know-how-ului pentru a construi, administra şi orchestra relația dintre telefoanele mobile și marketing-ul prin canale multiple, depunând efort pentru îmbunătățirea experienței plăților prin mobile. Primele companii care vor fi capabile să aducă toate aceste lucruri împreună pentru clienţii săi vor fi foarte bine recompensate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*