Cum vendingul alimentar capătă din ce în ce mai mult avânt în lume, ne gândim ce ar însemna pentru colosala industrie de fast-food o concurență mai acerbă din partea mașinilor de vending. Să fie oare războiul dintre acestea pe cale să înceapă? Să analizăm puțin situația la acest moment.

Trendul ultimilor ani a fost de creștere pentru zona de snacking, dar din ce în ce mai des apar operatori care desfășoară afaceri în domeniul vendingului alimentar cu produse calde, adică automate de vending ce comercializează hot-dogi, hamburgeri, cheesburgeri, cartofi prăjiți sau chiar adevărate restaurante automatizate din care te poți servi cu orice mâncare caldă; asta fără să pun la socoteală aparatele de vending ce prepară pizza.

Dacă ar fi să privim puțin asupra punctelor forte ale părților combatante cred că s-ar desprinde următoarele concluzii.

Avantajele fast-foodului:

  • Cei care fac fast-food mizează pe atmosfera din restaurantul lor, de faptul că poți socializa ușor cu alți oameni și poți beneficia de o grămadă de evenimente aici, de la organizarea zilei de naștere pentru tine și copiii tăi și până la găzduirea de evenimente festive de orice natură;
  • Fast food-ul mai are de partea sa tradiția. Hamburgerul American și Plăcinta Americană s-au născut aici. În plus, în SUA există foarte multe locații ce servesc mâncare fast-food care nu fac parte din vreun lanț de renume, ci sunt pur și simplu afaceri de familie care se derulează de zeci de ani în același loc, pe aceeași stradă;
  • Au simțit pericolul și au introdus mai devreme conceptul de alimentație sănătoasă. Sună puțin hilar dar foița de salată adăugată peste carnea aburindă între cele două chifle a fost reinventată și marketată bine, cum numai americanii știu s-o facă, au împins-o în față făcând-o port drapelul luptei cu surplusul de kilograme, cu care, nota bene, tot pe aici l-ai căpătat de cele mai multe ori, ca să nu generalizez…
  • Unele companii din această zonă, au mers mai departe și au introdus în restaurantele lor diverse programe de informare a consumatorilor cu privire la ceea ce mănâncă, la care au venit în completare cu un mesaj din care rezultă cât de atent selecționate sunt produsele lor și furnizorii acestora și cât de controlat este totul de un program de asigurare a calității;
  • Pentru că au înțeles cât de importantă este atmosfera din restaurant au atras copiii cărora le-au oferit atenție sporită. Și nu numai lor, ci și părinților acestora, și astfel au creat ideea de mediu prietenos cu toată lumea, nu doar cu unii;
  • Pentru a suplini dezavantajul timpului petrecut în așteptarea comenzii au introdus concepte de genul “drive-…” prin care nu mai este nevoie să parchezi mașina, să te dai jos din automobil, să cauți o masă liberă și să plasezi comanda. Toate lucrurile astea se realizează acum în câteva minute fără să-ți părăsești automobilul. Au înțeles nevoia de comoditate pe care o au oamenii.

Cu ce atuuri a venit vendingul alimentar cu produse calde:

  • Evident, e greu să te impui pe zona alimentară pentru că este o zonă sensibilă atâta timp cât deservește o nevoie de bază a omului. Cu toate acestea operatorii de vending alimentar au pedalat din greu pe avantajul principal ce-l au față de fast-food: au adus aparatul cu mâncare în fața ușii casei, biroului unde lucrezi, mijlocului de transport folosit (gări, stații de metrou, aeroporturi, etc), spitale, școli, instituții, șamd. Deci câștigi timp prețios dacă folosești automatele de vending, iar nevoia de comoditate este satisfăcută aproape la maxim;
  • Modalitățile de plată s-au îmbunătățit mereu și cred că vendingul a luat-o puțin înaintea fast-foodului și prin noile modalități de plată cash-less (fără numerar);
  • În ultima vreme operatorii din industria de vending au înțeles că viitorul este alimentația sănătoasă, verde, cu multe fructe și legume, iar asta s-ar putea să-i avantajeze pe viitor, cu toate că marea majoritate a operațiunilor se desfășoară încă pe vending tradițional;
  • În ce privește demararea unei afaceri de vending alimentar cu produse calde cu siguranță că cheltuielile nu sunt atât de mari ca în cazul deschiderii unui restaurant de tip fast-food și atunci nivelul de penetrare în societate va fi din ce în ce mai mare;
  • Diversitatea produselor oferite ar putea fi un atu important și rapiditatea cu care ai putea face modificări asupra meniului din aparat;
  • Spațiile necesare realizării operațiunilor de vending sunt infinit mai mici decât în cazul restaurantelor fast-food unde producția și livrarea trebuie să se afle în același loc;
  • Automatele de vending nu generează resturi menajere și gunoi în cantități atât de mari ca la fast-food
  • Vendingul a devenit un promotor serios al energiei verde. Tot mai multe aparate funcționează în regim ecologic, cu consum de energie redus, sau pe baza de energie regenerabilă, deci mai puțin poluantă;
  • Flexibilitatea este de partea vendingului. Aparatele sunt ușor de relocat, sunt ușor de updatat și pot fi modelate mai ușor pe nevoile viitoare ale consumatorului.

Lupta cu fast-foodurile deja a început. Operatorii de vending oferă o diversitate largă de aparate care oferă aceleași produse ce le găsești în restaurantele de tip fast-food: aparate de făcut cartofi prăjiți, automate ce livrează hamburgeri, plăcinte, etc. Au acționat, au intrat pe tărâmul fast-foodului, și concurența aceasta nu poate fi decât benefică pentru consumatorul final.

Să trecem în revistă și unele dezavantaje sau puncte mai vulnerabile ai celor doi protagoniști:

Fast-foodul:

  • Sunt vulnerabili la acuzațiile privind creșterea obezității în rândul populației (în special în SUA)
  • Nu au cum să combată flexibilitatea, timpul de servire și nivelul ridicat de comoditate și amplasament pe care-l oferă vendingul
  • Costurile de operare sunt mai ridicate în această zonă spre deosebire de vending

Vendingul alimentar:

  • Lipsa atmosferei și a posibilităților de socializare
  • Lipsa unui program coerent și implementat la nivel mondial de etichetare a meniurilor și de afișare a nutrienților și a numărului de calorii consumate. “Vendingul Sănătos” nu a venit la putere, încă se zbate să iasă în față.
  • Nu cred că a ajuns să devină un serviciu ieftin, dedicat comunității pe de-a-ntregul. Sunt încă multe produse ce au prețuri mai mari decât în zona de fast-food.

Puncte vulnerabile comune ar fi:

– Încă se mănâncă multe semipreparate în ambele locații și va fi greu să se găsească o soluție viabilă la acest neajuns. Ambele alternative fac eforturi pentru a oferi alimente sănătoase, bio, etc.

– Există de ambele părți probleme de logistică și manipulare a produselor care cele mai multe dintre ele sunt aduse din locațiile de producție, apoi depozitate și ulterior trecute prin diverse procese de preparare și, în final, oferite consumatorului;

– Unde sunt produsele mai proaspete…?

Faptul că din ce în ce mai mulți operatori sunt interesați de vendingul alimentar cu produse fierbinți/calde, reflectă pe de o parte faptul că aceștia au identificat o nișă foarte bună și care cu ani în urmă părea că le este inaccesibilă, vendorii se străduiesc să performeze la fel de bine pe zona aceasta așa cum au făcut-o pe segmentul băuturilor calde, băuturi reci și snacks-uri. Testează, și încearcă să ofere o alternativă viabilă la serviciile oferite de fast food-uri.

Lupta dintre cele două concepte nu poate să aducă decât beneficii oamenilor. Noi suntem aceia care reglăm cererea și oferta de un produs sau altul, deci noi, în timp, vom valida mai mult sau mai puțin una dintre aceste soluții și le vom ralia la nevoile pe care le vom avea în calitate de ființe moderne, cu timp din ce în ce mai limitat, responsabilități mai mari, griji mai multe, comoditate crescândă, cu dorința de a arăta bine și a mânca mai sănătos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*