Ne-am obişnuit cu faptul că vendomatul este un fel de vânzător universal (negustor) neobosit, care servește nevoile clienților. Dar există o mulţime de alte instrumente eficiente, ascunse sub designul unui vânzător perfect. Orice vendomat poate servi ca un agent de publicitate, promotor sau creator de brand…

Abilităţile de marketing ale aparatelor de vending pot fi prezentate cu ajutorul următoarelor instrumente:

1. Aparatul de vending este spațiu publicitar. Publicitatea se poate realiza prin intermediul aparatelor de vending.

2. Aparatele de vending de promovare şi de branding

3. Analiza statistică a vânzărilor

1. Publicitatea prin intermediul aparatelor de vending

Prin cumpărarea și instalarea unui aparat de vending de tip gumball, să zicem, operatorul de vending devine proprietarul unei întregi serii de instrumente care pot fi folosite pentru creşterea vânzărilor, dar pot fi şi vândute companiilor interesate de publicitate. O particularitate plăcută caracteristică acestui tip de publicitate este faptul că operatorul de vending nu trebuie să plătească pentru utilizarea acestor instrumente de publicitate – echipamentul lucrează şi aduce un profit. Publicitatea pe aparatele de vending are următoarele caracteristici distinctive:

– este utilizat efectul achiziţionării impulsive. Achiziţiile efectuate prin intermediul aparatelor de vending sunt în cea mai mare parte impulsive (în studiile de marketing aceste cumpărături sunt caracterizate prin “vreau acum”). De aceea, publicitate pe aparatele de vending conține sloganuri cum ar fi “acum”, “chiar acum”, “aici şi acum”, etc.

– se crează un obicei de a folosi unele produse alimentare: lucrând în unul şi acelaşi loc timp de luni şi ani de zile, aparatul de vending le formează clienților obiceiul de a consuma anumite produse alimentare. Pe măsură ce timpul trece, acest obicei depășește limitele comerciale de vending, ajungând să devină un obicei pentru întreaga viaţă.

Prin urmare, în multe ţări lupta pentru plasarea aparatelor de vending în instituţiile de învăţămînt (şcoli, universităţi) continuă. Aceasta este o piaţă cu prelungire. Tinerii sunt foarte sensibili, ei pot fi influenţați uşor de publicitate. Obişnuindu-se cu un anumit produs, un elev devine un consumator constant al acestuia și la maturitate. Iată un exemplu din SUA: unui tânăr îi plăcea foarte mult berea neagră. Înainte de a intra la universitate, avea obiceiul de a bea bere neagră, fără a acorda prea mult interes producătorului și nici mărcii. O dată intrat la universitate acesta începuse să consume din ce în ce mai multă bere. Dar deoarece campusul universitar era controlat doar de o singură marcă, gustul studentului s-a format pe această marcă specifică. Dacă aţi consuma unul și același produs la cină, precum şi la petreceri sau în cafenele de la an la an – vreți nu vreți veți păstra numele său în minte, vă veți obişnui cu el atât de mult că numai gustul acestui produs îți va aminti de tinereţea ta, de anii de studenție, șamd. Mulţi ani mai târziu, omul va consuma același produs.

Este necesar să se ia în considerare faptul că nici profesorii, nici părinţii nu agreează reclamele de pe aparatele de vending din instituţiile de învăţământ. Uneori, în instituţiile de învăţământ, pe aparatele de vending de tip gumball sunt lipite foi albe de hârtie în loc de reclamă, pentru ca studenţii să nu cadă pradă cumpărării inutile. În 2003, în unul dintre statele americane, acţiunea de salvare a elevilor de la influenţa publicității a avut loc sub egida uniunii civile împotriva comercializării în instituțiile de educaţie şcoalară. Consiliul şcolilor din oraşul Seattle a emis un ordin de retragere de pe aparatele de vending a oricăror informaţii care conţin publicitate. Aparatul poate avea doar informaţiile necesare pentru identificarea produsului – numele companiei, logo-ul, contacte, numele produsului, ingredientele sale, etc. Dar niciodată reclame! În caz de nerespectare a ordinului exista un fel de pedeapsă – “arestarea” simbolică a aparatului. Un grup de părinţi întreprinzători au lipit coli de hârtie goale pe reclame, şi în unele cazuri, atunci când operatorul nu ţinea seama de cererile de schimbare ale aspectului aparatului – automatul era pur și simplu dat afară din locul respectiv.

–          chiar dacă un aparat comercializează doar câteva produse alimentare, acesta face publicitate în mod constant mărfurilor. Există o regulă: “Vând ceea ce promovez” şi invers

Publicitatea pe aparatele de vending – este una dintre modalităţile de a creşte vânzările. Din practicile internaționale, de exemplu, compania Coca-Cola a decorat aparatele sale de vending cu reclame tridimensionale (fotografii tridimensionale HumanEyes), vânzările băuturilor la aceste maşini au crescut considerabil.

Cu cât rețeaua de aparate de vending este mai mare, cu atât mai versatil este domeniul de aplicare al publicității. O reţea mare de aparate de vending vă permite să țintiți un anumit grup de oameni, acest lucru înseamnă că face publicitatea eficientă. De exemplu, aparatele pot fi sortate în funcţie de locaţia lor: în cămine studențești, în birouri publice, centre comerciale, parcuri de divertisment, etc. Fiecare loc are auditoriul său special căruia îi puteți prezenta informaţii publicitare corespunzătoare. Pot fi identificate următoarele tipuri de publicitate prin intermediul aparatelor de vending:

Atașarea reclamei pe corpul aparatului de vending.

În funcţie de tipul maşinii, putem folosi panoul frontal, panourile laterale sau întregul corp. Acest tip de publicitate poate fi ataşat sub forma unui autocolant sau prin turnare, amândouă putând fi evidenţiate. Unul dintre avantajele reclamelor de pe corpul aparatelor – este simplitatea cu care acestea pot fi înlocuite, taxa relativ mică de producere şi de înlocuire a publicității.

Aparatele de vending de la Coca-Cola, Pepsi, M & M şi ale altor companii pot servi ca un exemplu de utilizare eficientă a suprafeţei vendomatului. Corpul automatului ce aparține acestor companii este decorat cu reclama companiei, şi o astfel de reclamă păstrează efectul recunoaşterii mărcii comerciale în orice parte a lumii. În zilele noastre, multe companii naţionale (operatori de vending, precum și producătorii de aparate de vending) oferă spațiu publicitar pe corpurile echipamentelor.

Plasarea de reclame pe ambalajul produselor

În cazurile în care mărfurile sunt produse de către operatorul de vending, acesta din urmă ar putea folosi ambalajele produselor pentru publicitate. Prin folosirea produselor, clientul este în același timp familiarizat cu informaţiile de publicitate. Aceasta poate fi o reclamă specifică pentru un loc, acolo unde este plasat aparatul de vending sau reclama pentru o reţea de aparate de vending, rețea de magazine, etc.

Reclame pe ecranele vendomatului

Mulţi furnizori moderni au afişaje cu cristale lichide. Prin aceste afişaje clientul este familiarizat cu gama de produse, descrierea acestora sau selectează produsul specific, etc.

Ecranul îi poate oferi clientului orice tip de informaţii comerciale: descrierea produsului, rularea unui scurt clip video. Tipul de clip video prezentat depinde de tipul bunurilor şi o serie de alţi factori prevăzuți de publicitatea pentru un grup special de clienţi. O rulare poate ocupa întregul ecran, precum şi doar o parte din acesta (de exemplu, o linie continuă).

Aparatele de vending ultramoderne pot efectua campanii de publicitate cu un anumit scop şi pot folosi astfel de instrumente precum vânzarea de două produse la preţul unuia; vânzarea de bunuri care se află la reducere pentru o perioadă de timp mai îndelungată sau una fixă. Astfel că un aparat ar putea de exemplu să fie programat să vândă mărfuri cu o reducere de 10% în timpul pauzei de prânz (sau seara). Nu există restricţii privind desfăşurarea diferitelor tipuri de campanii. În timp ce un client se servește dintr-un automat poate să i se ruleze simultan un clip de anunţuri sau să ofere informații despre acțiuni comerciale ce urmează să apară în curând, efectuate prin intermediul altor aparate din reţea.

Luând în considerare abilitatea de a combina vendomate pentru a construi o reţea, campaniile publicitare pot fi realizate prin intermediul a sute sau mii de aparate simultan. În SUA sau Japonia, efectuarea campaniilor de publicitate prin intermediul aparatelor de vending devine din ce în ce mai populară. Aceasta este condiţionată de capacitatea de a livra reclama către un anumit grup de clienți.

Ținând cont de faptul că afişajul tactil crește în mărime, putem vorbi în cazul acestui tip de publicitate, despre creşterea în auditoriu. Acum, rularea unui clip video 24/7 (de exemplu, în clădirea aeroportului) va atrage, astfel, nu numai clienţii aparatelor de vending, ci și trecătorii. Publicitatea audio poate avea fi combinată cu cea video. Poate fi coloană sonoră în timpul procesului de cumpărare, precum şi în timp ce potenţiali clienţi trec prin apropierea aparatului.

2. Promovarea vânzărilor și a mărcilor

Aparatul de vending lucrează cu consumatorul final. Furnizorul nu trebuie să cheltuie bani pentru publicitatea unui produs nou prin mass-media – însuși produsul va informa clientul despre sine. Un aparat de vending poate fi folosit ca un instrument pentru produse noi, pentru promovarea mărcilor noi.

În primul rând, un produs nou poate fi adăugat la aparatul de vending deja instalat și în lucru, care are proprii săi cumpărători constanți. Cumpărătorii acordă atenţie apariției noutăților, cumpără produsul în cauză și țin minte marca acestuia. Pe viitor clienţii vor achiziţiona produse cu numele acestei mărci din alte puncte de vânzare, poate nu numai prin intermediul aparatelor de vending. În acest caz, automatul va servi ca un promotor al unui produs nou, un instrument de marketing pentru o marcă nouă.

În al doilea rând, o companie poate achiziţiona aparate de vending (sau poate plasa o comandă la producători pentru producție personalizată) în scopul de a vinde propriul său produs. Aparatele sunt plasate în centre comerciale şi fiind o noutate, vor atrage cu siguranță atenția clienților. Un exemplu de practică utilizată des: în septembrie 2005 în Singapore o companie de publicitate a instalat mai multe aparate de vending cu mingii. În acest fel compania Nike le-a atras atenţia oamenilor către fotbal, marcă şi producţia de articole sportive.

3. Analiza statistică a vânzărilor

Un operator de vending care deţine o reţea de zeci, mii, sau chiar mai multe aparate beneficiază de statistici de vânzare pentru fiecare aparat. Aceste statistici – sunt mai degrabă informaţii valoroase, deoarece analiza ne permite să tragem concluzii despre cererea pentru un produs sau o marfă, afluență, sezonalitate, locurile cu multe cereri, etc. În cele din urmă, datele primite sunt baza pentru o organizare eficientă a unei campanii de publicitate, pentru administrarea preferințelor consumatorilor.

Folosirea statisticilor este importantă mai ales în scopuri practice, de exemplu, în cazul în care un operator planifică să înceapă comercializarea unui nou produs alimentar. Nu este nevoie să umple întregul parc de aparate care conțin acest produs (să meargă la sute de aparate). El poate umple cu acest produs 3-5 aparate de probă, apoi, după o săptămână sau o lună, pe baza datelor de vânzări ale acestor aparate, el va afla dacă rentează să folosească marfa nouă și în alte aparate. Vânzări mici la aparatele de probă înseamnă că marfa nu este vandabilă / nu are succesul scontat. Afluența la aparatele de probă înseamnă că este timpul pentru a aproviziona toate celelalte aparate.