de Roxana Leonte
Un aparat amplasat mereu la locul potrivit, pentru a servi consumatorul, eficient și rapid, care oferă de fiecare dată exact ce ai nevoie, simplu de utilizat și care aduce profit considerent ariei de business pe care o reprezintă. Atât în străinătate, unde și-au făcut apariția cu mult timp în urmă, cât și în România, unde fenomenul este în continuă expansiune și profit ascendent, mașinile de vending sunt aparatele mult îndrăgite, nu doar de consumatorii serviți prompt, ci și de investitorii din zona de vending.
Cum este vendingul apreciat în România
Consumatorii români s-au familiarizat tot mai mult cu automatele de vending și acestea au devenit parte din viața lor de zi cu zi, în special în marile orașe și în mediile private și de stat unde aparatele sunt prezente cu precădere, în raport cu spațiile publice. Businessul cu astfel de mașini de vending este aproximativ unul nou în România, în sensul în care în 1999 era un singur automat în București. Ulterior afacerea s-a extins și a devenit o industrie, care are încă foarte mult de crescut. Investitorii din această zonă susțin că, deși inițial românii nu păreau să fie pregătiți să schimbe tradiționalele bufeturi cu servire pe automate, treptat piața s-a deschis și cererea a început să crească considerabil. Nu mai vorbim de obiectivul spre care se tinde, de a putea instala mașini de vending la care să se poată plăti cu cărți de credit, cărți de debit sau cartele de identificare pentru fiecare angajat, în cazul mediilor de business.
Oferta de produse în România
Chiar dacă oferta de produse oferite pe piața din România prin intermediul mașinilor este mult redusă, comparativ cu piețele internaționale, românii au descoperit și își hrănesc permanent plăcerea de a introduce fise în mașinile de vending. În cele mai multe cazuri vorbim despre automatele de cafea sau cele de răcoritoare, sandwich-uri sau dulciuri, însă vom observa că în ultima perioadă oferta produselor oferite pe piața vending s-a diversificat foarte mult în România. În afara țării, business-ul ia proporții de-a dreptul uimitoare, ajungându-se ca în anumite țări să vorbim despre produse interzise în mod normal pe glob sau produse nemaiîntâlnite în zona vending. Chiar și modelele de automate s-au diversificat și modernizat, trecându-se de la cele clasice cu sucuri sau snack-uri, la cele care pot menține hrana la o anumită temperatură, cele cu pizza, cartofi prăjiți sau înghețată. În continuare cele mai căutate locuri de amplasare sunt mediile profesionale, în special corporațiile, precum și marile instituții din diverse domeni de activitate: spitale, școli și universități.
Aparate de vending trăznite
În decursul timpului și în diverse regiuni geografice, mașinile de vending au oferit produse din cele mai variate consumatorilor: haine, pâine, cărți, gume, lame de ras, tricouri, pietre prețioase, cd-uri, bere, tatuaje, prezervative, chiar și marijuana medicinală. Câteva din cele mai trăznite idei de mașini de vending din lume au făcut furori și au fost instalate în cadrul unor campanii de publicitate.
O campanile interesantă a fost cea a unei companii canadiene de bere care a instalat automate cu bere într-o țară străină, special pentru cetățenii canadieni stabiliți în acea țară, care puteau cumpăra berea cu ajutorul unui act de identitate, care să le ateste cetățenia. O altă campanie care a adus zâmbete la câteva festivaluri au fost automatele de înghețată la care se plătea cu un zâmbet. Automatul făcea o poză a feței consumatorului din fața mașinii și îi arăta un zâmbet prestabilit, pe care trebuia să îl imite întocmai. Atunci când reușea să zâmbească conform indicațiilor, clientului i se făcea o poză, care era uploadată pe Facebook cu acordul său prealabil și i se oferea gratuit o înghețată. O idee originală a celor de la Coca-Cola a fost de a lansa un automat care să aibă disponibile toate cele peste 100 de băuturi pe care brandul le comercializează în America și de a permite clientului să își facă un mix din oricare băuturi dorește. Bineînțeles, atenționarea înscrisă pe automat era că fiecare face acest lucru pe propria răspundere.
Produse inedite oferite de automate
Deși până recent în Pennsylvania nu puteai achiziționa o sticlă de vin de la orice magazine sau butic, recent au fost introduse automate cu sticle de vin, care funcționează pe baza scanării de către automat a unui act de identitate cu poză, pentru a fi făcută selecția după criteriul vârstei consumatorilor.
De asemenea, am avut ocazia să experimentez personal automatele de baghete din Franța, care se găsesc în din ce în ce mai multe locuri în orașele Hexagonului. Aceste automate sunt instalate pe lângă numeroase magazine de panificație, unde oamenii își pot achiziționa rapid tipurile preferate de baghete. Tot călătoriile prin Europa m-au adus față în față cu un automat de lumânări amplasat într-o catedrală din Barcelona. Deși uimitor și poate nepotrivit pentru decor aș spune, biserica nu a avut rețineri în a adopta un mecanism care să funcționeze rapid și eficient, pentru a satisface fluxul mare de oameni veniți la punctul turistic.
O idee foarte practică care m-a încântat de-a dreptul a fost cea a japonezilor, care au știut foarte bine cât de ușor pierd oamenii în mod constant umbrelele de ploaie. Statistic vorbind, umbrela este în topul obiectelor pe care oamenii de pe întreg globul le pierd mereu și nu este singurul motiv pentru care japonezii au instalat automatele cu umbrele. Conform Legilor lui Murphy, te va prinde ploaia exact atunci când nu ți-ai luat umbrela de acasă; altfel, dacă o cari după tine toată ziua, cu siguranță va fi soare. Automatele de umbrele japoneze sunt instalate în special în preajma gărilor, dar și în alte locuri cu trafic mare de persoane. Prețul umbrelelor este bineînțeles infim, având în vedere că și pe aceasta urmează să o pierzi. Tot japonezii sunt cei care s-au gândit la achiziționarea rapidă, fără a mai trece prin piețele aglomerate, a legumelor proaspete. Ei au instalat automate cu legume proaspete în preajma depozitelor, care sunt permanent, la interval de 2-3 ore, verificate și schimbate.
Tot varianta unui automat foarte practic și util activității de zi cu zi a fost ideea americanilor din Aeroportul din Seattle, care au la dispoziție automate cu încărcătoare pentru telefoane. Astfel consumatorii își pot încărca telefonul, timp în care se pot relaxa, uitându-se la TV sau la un film, pe ecranele special amplasate pentru ei. Tot în Statele Unite, ajungând inevitabil în cel puțin un aeroport sau mai multe, ești surprins să vezi automatele de vending cu gadgeturi și electronice. Dacă ești într-o călătorie, mereu va fi câte ceva ce ai uitat acasă sau de care ai nevoie. Așa s-au gândit americanii să pună pe rafturile automatului ipod-uri, căști, camere digitale, jocuri video sau plăci pentru îndreptat părul, ondulatoare, perii electrice, epilatoare electrice, cele din urmă fiind preponderent de găsit în incinta resorturilor turistice și hotelurilor.
Dezbaterile privind siguranța și sancțiunile din domeniul vendingului
Oricât de utile, serviabile sau inedite ar fi aceste aparate de vending, de cele mai multe ori foarte precise, ele ridică și anumite probleme de funcționalitate. Tuturor ni s-a întâmplat fie să ne dorim o cafea și să nu fie pahare în automat, fie să curgă lichidul pe lângă pahar și să fim stropiți sau să căutăm lingurița cu degetele prin cafea, să selectăm adaos de zahăr și cafeaua să fie amară sau, dacă vorbim de situații și mai haioase, care te pun pe gânduri despre modul în care ar trebui să acționezi în fața unui aparat care nu te poate constrânge sau sancționa în vreun fel, vorbim de momentul în care, în loc de un produs selectat vin două sau chiar mai multe, când găsești deja un produs căzut deși nu ai început selecția, când găsești bani în spațiul pentru rest sau, scenariul nedorit, însă des întâlnit, deși scrie că acel automat livrează rest, nu îl mai primești niciodată.
Pentru oricare dintre situațiile de mai sus, prin care mulți dintre noi am trecut, deținătorii și operatorii de automate de vending din aceste amplasamente deși pare că ne aflăm în fața unui aparat fără stăpân, sunt conștienți de faptul că relația cu consumatorii este mai greu de gestionat în acest domeniu, că aparatul de vending este amplasat într-un spațiu de cele mai multe ori deschis și nesupravegheat și că nu are forță coercitivă. Consumatorul este de asemenea conștient că deși pare că este doar el și automatul și poate acționa cum dorește, fără a suferi sancțiuni, faptul că acel rest în plus nu este al său sau produsul găsit în plus nu a fost plătit de el îi cere o anumită conduită. Problema ar fi, cui ne adresăm? Deoarece ar fi dificil să venim în contact direct cu o persoană sau formă de sancțiune, în cazul în care intervin erori, antreprenorii din domeniu încă își asumă anumite riscuri și sunt conștienți că nu pot controla în totalitate aspectul siguranței și al sancționării comportamentelor abuzive, cum ar fi furtul sau vandalizarea. De asemenea, există o discuție în domeniul vendingului dacă atunci când un consumator își însușește bani sau produse care nu îi sunt destinate dintr-un aparat de vending sau de lângă acesta, se consideră furt sau nu? Eu cred că ține pur și simplu de educație.