Text: Un consumator neaflat în tendințe

Avem următoarea situație de mai mulți ani: avem tendințe, multe, dar sunt în trend? Să mă explic. De o bună bucată de vreme se discută de mâncarea sănătoasă de la aparatele de vending. Că ăsta ar fi trendul. Dar acest lucru își doresc toți consumatorii sau există niște investitori puternici în acest domeniu și ei dau trendul? Vorbesc ei în numele consumatorilor pentru a-și vinde produsele, sau chiar vor să ne facă un bine?

Ce vreau să spun este că câteodată ar fi bine să te relaxezi și să începi să analizezi la rece. Când te prinde tendința în vârtejul ei, nu mai scapi, nu mai apuci să gândești rațional despre ceea ce îți este bine ție ca și consumator. Uite, îți dau un simplu exemplu, câteodată aș mânca și un sandviș cu grăsime de la un aparat de vending și aș bea o băutură carbogazoasă cu multe bule, și după care să râgâi bine. Știu, nu sunt în tendințe, stric statistica, dar până la urmă este ceea ce îmi pot dori la un moment dat al zilei. Dacă se păstrează actuala tendință am șanse să nu mai găsesc decât mâncare „sănătoasă”. Și cu obișnuințele mele culinare, gastronomice, întipărite în creier încă din copilărie ce fac?

Apoi, să vă mai spun și altceva. Au apărut 2 tipuri noi de aparate de vending. Li se spune automatele viitorului și ambele folosesc recunoașterea facială atunci când dorești să achiziționezi un produs: unul îți recunoaște fața și ți-a înregistrat obișnuințele de consum, ți le cunoaște și crede că știe ce vrei, nu-ți mai lasă plăcerea să alegi, să te joci cu preferințele tale de moment, iar alt aparat folosește tot ceea ce îți este întipărit pe chip ca să îți afle vârsta, greutatea, eventualele probleme medicale ce pot fi depistate prin citirea ochilor (care pot fi obosiți sau nu), a ridurilor feței, etc și să-ți recomande doar acele produse care consideră el că ți s-ar potrivi la acel moment. Și uite așa începi să fii prins din ce în ce mai puternic în vârtejul acesta al lipsei de intimitate, și poate al neputinței de a evolua ca persoană – poate vrei să faci o schimbare în viața ta, poate dorești să-ți faci o plăcere nevinovată. Nu, nu mai ai voie. Vendomatele te-au mirosit că vrei să gândești și ai șanse să capeți ceea ce chipul tău arată, nu ceea ce îți dorești să consumi. Ceva nu-mi place…

Să nu consumăm un anumit tip de vending doar de dragul tendințelor. Nu cred că este în regulă. Trendul ar fi diversificarea serviciilor de vending. Îmi doresc să interacționez mai bine cu mașina, dar doar până la un punct, din acel moment vreau să fiu singur cu mine, și nu în „intimitatea” împărtășită cu prietenii mei de pe facebook sau twitter care tocmai au primit un mesaj că mi-am cumparat nu știu ce baton de ciocolată sau nu știu ce răcoritoare.

Se tot vorbește de consumul redus de energie pe care automatele de vending trebuie să înceapă să le aibă, dar de ce nu le facem ecologice de tot? Am prezentat cu mai multe ediții în urmă un automat de vending care folosește baterii care se încarcă de la soare. Este eco în integralitatea sa, noaptea folosește ceea ce bateriile sale au înmagazinat de-a lungul unei zile. Trendul este spre eco, dar tendința din păcate nu e.

În legislaţia europeană, de exemplu, există în momentul de față 3 motoare principale de schimbare în ceea ce privește efectele asupra mediului. Acestea sunt: Directiva Ecodesign, Directiva de Etichetare a Energiei și noua Reglementare a Gazului Florurat cu efect de Seră (gaz F).

Fiecare dintre acestea are ca obiectiv introducerea de măsuri pentru aparatele de vending care ar putea asigura un viitor mai eficient în ceea ce privește protecția mediului. Revizuirea legislațiilor de EcoDesign şi de Etichetare Energetică își propune ca obiective reducerea consumului de energie pentru aparatele de vending de refrigerare şi afişarea acestui lucru pe o etichetă, în timp ce recent aprobatul Regulament privind Gazele F va interzice folosirea în aparatele de vending a celui mai utilizat gaz refrigerant începând cu anul 2022, în favoarea folosirii unor alternative mai naturale.

Companiile de vending investesc din ce în ce mai mult în cercetare şi dezvoltare în zonele de eficienţă energetică, izolare produse şi refrigerare. Asta e tendința. Dar de ce am impresia că trendul se pierde în tendințe. Uităm care este obiectivul final. Și acesta este ca automatele de vending să nu mai consume energie, să nu mai polueze și să găsim o alternativă naturală la gazele refrigerante actuale. Mergând pe principiul pasului piticului vom ajunge să consumăm și să poluăm mai mult.

În concluzie, ce vreau să scot în evidență cu acest material este că industria vendingului la nivel mondial a ajuns să nu mai vadă pădurea de copaci. Ne pierdem în detalii și fixăm niste obiective temporale destul de îndepărtate pentru atingerea unor obiective minore, neimportante cu adevărat, dar neimplementând niște măsuri care să ne ajute cu adevărat la menținerea trendului către atingerea obiectivelor majore, ci mai degrabă la adoptarea unor tendințe fără finalitate.