de Roxana Leonte

Primul lucru care îţi vine în minte când te gândeşti la automatele de vending este mâncarea rapidă pe care o savurezi dintr-o pungă şi sucurile acidulate, batoanele de ciocolată şi sandwich-uri ambalate. Probabil că pe mulţi ne salvează când ne potolim rapid foamea din mers, pe timpul zilei. Ultimul trend în materie de vending  pare a fi reorientarea operatorilor către o gamă de produse sănătoase şi calitative. Acesta ar fi ideal să fie trendul nou în materie de vending, pentru a atrage atât consumatorii produselor ambalate, cât şi categoria consumatorilor de mâncare sănătoasă.

Oamenii se orientează în ultimul timp tot mai mult spre o alimentaţie sănătoasă şi îşi doresc să găsească locuri de unde să îşi procure mâncare în timp cât mai scurt. Oraşele mari în special sunt locurile unde vendingul este foarte căutat, din pricina lipsei de timp a oamenilor care se orientează către aparatele de vending. Multora probabil ni s-a întâmplat să ne dorim să ronţăim ceva, să ne oprim în faţa automatului de vending şi din păcate să nu ne luăm nimic, din pricina ofertei nesănătoase a produselor. Produsele sănătoase sunt dificil de găsit în maşinile de vending.  Produsele precum fructe uscate, nuci, alune, seminţe, batoane de cereale, chiar şi fructe proaspete, sunt produse pentru care trebuie să lăsăm în urmă aparatul de vending, în favoarea magazinului alimentar. De ajutor ar fi de asemenea ca operatorii să ţină cont de locul în care îşi plasează maşinile şi de tipologia consumatorului din acea zonă. În funcţie de aceasta, operatorii ar trebui să aprovizioneze maşinile cu anumite tipuri de produse. De exemplu maşinile de vending din zona şcolilor sau a sălilor de sport şi fitness ar trebui aprovizionate cu gustări sănătoase şi sărace în calorii şi carbohidrați, în timp ce automatele de cafea sunt neapărat necesare în zona birourilor.

Un alt aspect pentru care multe persoane evită automatele de vending este lipsa posibilităţii de informare în legătură cu produsele. Multe persoane doresc ca înainte de a achiziţiona produsul, să citească eticheta, pentru a afla informaţii nutriţionale, compoziţia produsului sau data valabilităţii produsului. În acelaşi timp, multe persoane se gândesc că poate produsele din vendomat nu sunt proaspete sau nu sunt recent aduse şi pe acest considerent încrederea în serviciile de vending scade. Probabil că un sistem computerizat care să afişeze informaţile de pe ambalajele produselor ar fi o soluţie, pentru a satisface această categorie de consumatori şi a-i fideliza. De asemenea, un aspect pozitiv ar fi ca operatorii să ofere posibilitatea consumatorului să dea un feedback la serviciile care îi sunt oferite, direct în faţa maşinii de vending sau în mediul online.

Un aspect care m-a preocupat şi mi-a dat de gândit, de fiecare dată când vedeam un agent de vending cum aproviziona maşina de vending, a fost, cine e în spatele acestor automate, ce companii  deţin maşinile acestea, de unde vin, de ce în România avem doar maşini cu snack-uri, băuturi reci şi cafea, nu altele, pe ce principii aleg operatorii de vending produsele şi ce gândesc ei despre mine, consumatorul lor? Cum aflu cine sunt aceşti operatori şi ce gândesc? Cum pot avea o legătură virtuală cu operatorii? Sunt întrebări pe care mulţi consumatori şi le pun, atunci când stau în faţa aparatului şi se întreabă, de ce un produs este acolo şi altul nu este, unde se adresează în cazul în care întâmpină neplăceri legate de folosirea maşinilor de vending? În acelaşi timp, industria de vending are nevoie de publicitate şi advertising, de apariţii în mediile de comunicare şi în media, de comunicare publică şi apariţii publice la toate nivelurile. Este o industrie foarte puţin promovată public, despre care oamenii ştiu prea puţine lucruri sau poate nimic, neştiind măcar din ce industrie fac parte automatele de la care îşi iau snack-urile sau că denumirea acestei industrii este vending. Faptul că operatorii sunt greu vizibili pe piaţă şi pe partea de advertising, la fel ca şi vis-à-vis de consumatori, este o problemă pe care industria de vending ar trebui să o rezolve. Operatorii ar trebui să se orienteze şi să investească în advertising, să devină cunoscuţi şi vizibili pentru consumatori şi să dezvolte o relaţie cu aceştia, în care să fie activi, să existe o relaţie vie, chiar la nivel virtual sau online.

O altă dilemă pe care am avut-o de câteva ori în viaţa de zi cu zi a fost să găsesc cea mai apropiată maşină de vending faţă de locul în care mă aflam, pentru a-mi lua rapid o cafea sau o sticlă de apă. Uneori, în calitate de consumatori, avem anumite pretenţii sau preferinţe pentru produsele pe care le consumăm. De exemplu, în calitate de mare consumator de cafea, prefer să beau cafeaua de la un anumit brand, care are automate de cafea pe piaţa noastră. Prin comparaţie cu acest brand, celelalte branduri de cafea, disponibile la automate, nu mă determină să iau cafea de la ele. De multe ori voiam să îmi iau o cafea de la brandul meu preferat şi nu întâlneam automatul lor, în zona în care mă aflam.

Pentru a rezolva o astfel de problemă, operatorii de vending s-ar putea gândi să dezvolte şi să implementeze aplicaţii online sau aplicaţii pentru smartphone care să îi ajute pe consumatori să detecteze în timp util locul în care se află cel mai apropiat automat de la brandul respectiv, faţă de locul în care se află consumatorul la un anumit moment.

Acestea sunt doar câteva dintre aşteptările consumatorilor români de la operatorii de vending. Vom reveni și în edițiile viitoare cu altele. Să știți că noi existăm!