de Bogdan Fechită
Marile competiții sportive atrag zeci sau chiar sute de microbiști. Ele durează, uneori, chiar mai multe ore pe timpul unei zile, așa că microbiștii care vin pe arenele sportive simt nevoia de a consuma ceva: fie băuturi, fie ceva de ronțăit sau chiar mâncare. Prin urmare, aparatele de vending nu ar trebui să lipsească din jurul lor: vânzările sunt garantate!
În această vară au loc două mari competiții sportive care ar trebui să atragă atenția operatorilor de vending: primul e Campionatul European de Fotbal care va avea loc timp de o lună în Franța, în perioada 10 iunie – 10 iulie, iar al doilea îl reprezintă Jocurile Olimpice, competiție care se va desfășura în orașul brazilian Rio de Janeiro, între 5 și 21 august. Pe lângă cele două, în fiecare an au loc meciuri în Liga Campionilor, una dintre cele mai urmărite competiții, cu partide la care se strâng numeroși fani.
Provocare pentru operatori
Toate aceste competiții reprezintă o provocare pentru marii operatori de vending: au posibilitatea de a deveni inventivi și a crea campanii de marketing interactive și integrate cu marile lor campanii de marketing folosind ca mijloc de comunicare și brand-awareness, vendingul. Prin urmare, competițiile sportive nu sunt doar un prilej bun de a face vânzări cu investiții mici, ci și o oportunitate de a face reclamă, printr-o campanie de marketing inventivă, brandului de vending pe care operatorii îl dețin. O ocazie care nu trebuie ratată!
La Olimpiada de la Soci, de acum doi ani, o firmă din Canada a venit cu o idee extraordinară destinată sportivilor și suporterilor canadieni. Aceștia puteau cumpăra o bere rece doar dacă prezentau un pașaport canadian în dreptul aparatului de vending. Pașaportul canadian era scanat de un program, iar dacă era recunoscut, aparatul elibera o bere gratis. Ideea a avut mult succes, iar pe lângă faptul că a atras atenția canadienilor prezenți la competiție, a devenit virală pe internet.
Coca-Cola și-a pregătit campania pentru Rio
Marile companii și-au făcut deja planurile pentru a-și surprinde clienții în cadrul Jocurilor Olimpice din acest an. ”Journey to Rhythm” (”Călătorește pe ritm”) va fi numele campaniei pe care Coca Cola o va desfășura în această vară în Rio de Janeiro. Suporterii care se vor afla în apropierea arenelor sportive vor putea porni într-o mică aventură care le va potoli setea. Ei vor primi hărți care îi vor ajuta să localizeze toate automatele Coca-Cola personalizate special pentru JO și instalate în apropierea arenelor sportive. Cu acest GPS original și instrucțiuni de ghidare, fanii sportului vor putea ajunge mai ușor în apropierea aparatelor de la care își pot lua băuturi. Pe lânga asta, compania vrea să își facă mai populare și celelalte mărci: astfel, se va pune un accent pe băuturi ca Dasani, Schweppes și Powerade, mai puțin cunoscute ca Coca Cola, dar care fac parte din aceeași companie.
Proiect revoluționar pentru Olimpiada din 2020
Deși Jocurile Olimpice din acest an nici nu au început, iată că există planuri și pe termen lung legate de competițiile sportive care pot fi corelate și cu industria de vending. Peste patru ani va avea loc următoarea ediție a Jocurilor, de această dată în Japonia – patria vendomatelor.
Organizatorii lucrează la un proiect revoluționar. Sportivii, delegații și suporterii prezenți la Jocurile Olimpice vor plăti să utilizeze ATM-uri, să facă tranzacții de debit și de card prin intermediul datelor biometrice. Concret, cu amprenta degetului vei putea plăti orice în Japonia. Pentru a realiza acest lucru, toți turiștii care vor inta în țară își vor putea înregistra amprementele și informațiile privind cardurile de credit pe care le dețin la Aeroportul Internațional Narita. După ce aceste date și amprente vor fi introduse într-un sistem special, pur și simplu toate plățile vor putea fi realizate cu un deget, fie că ele sunt realizate în magazine, ATM-uri sau la automatele de vending.
Acest program va funcționa pe perioada desfășurării Jocurilor Olimpice. A fost deja efectuat un studiu într-un Parc Tematic din Nagasaki care s-a dovedit un succes, iar în perioada următoare se estimează că peste 300 de magazine cu suveniruri, restaurante, automate de vending și alte unități de vânzare vor introduce această metodă de plată. Operatorii de vending pot colabora cu organizatorii acestui proiect pentru a-și implementa și ei acest concept de plată.
Pepsi atacă Euro 2016 cu automate interactive
Printre mărcile care își vor expune produsele prin automate de vending la Euro 2016 va fi, fără îndoială și Pepsi. Celebra marcă de băuturi răcoritoare a dezvoltat în urmă cu ceva timp un automat de vending interactiv care poate face senzație pe stadioanele din Franța. Astfel, suporterii pot simula un șut într-o minge invizibilă în fața acestor automate, iar în schimb pot primi, aleatoriu, doze gratis de suc. Automatul este dotat cu senzori de mișcare și simte șutul, așa că dacă nu ai bani pentru un suc și ai puțin noroc, ai putea primi o doză de suc de la Pepsi. Acesta e unul din automatele pe care marca le-ar putea aduce la Campionatul European și cu care ar putea avea mult succes.
Liga Campionilor reprezintă o altă competiție care atrage anual numeroase mărci ce aleg să își distribuie produsele și prin automate de vending. Heineken și MasterCard sunt două dintre cele mai cunoscute mărci care colaborează anual cu oficialii Ligii și lansează constant campanii dedicate suporterilor.