de Bogdan Fechită

Probabil că fiecare din noi a avut cel puțin o dată în viață ocazia să călătorească cu trenul pe o distanță mai lungă. Rețeaua feroviară din România pare încă în proces de dezvoltare, iar una din ideile care ar putea avea succes ar fi apariția unor aparate de vending în vagoanele cu care călătorim.

Vara trecută, în timp ce mă întorceam din Constanța am observat că trenul cu care călătoream și care aparținea de o companie privată, avea în dotare căteva aparate de vending cu răcoritoare, snacksuri, dulciuri și sandwich-uri. Mi s-a părut o idee genială din mai multe puncte de vedere. Totuși, numărul trenurilor cu un astfel de serviciu este foarte mic în acest moment în România.

Multe alternative, o singură soluție

Călătorii trebuie să găsească singuri alternative pentru a se aproviziona cu hrană pe parcursul unei călătorii. Fie fac cumpărături din gară, fie apelează la vagonul restaurant sau, dacă au noroc, la un vânzător ambulant care își cară marfa prin vagoane cu coșul. Problema este că toate aceste alternative au multe neajunsuri. Să le luăm pe rând.

Uneori călătorii sunt grăbiți și nu au timp să cumpere o apă sau ceva de ronțăit din gară. Sau poate uită și nu estimează corect faptul că li se va face foame pe drum. Mulți cumpără sub impulsul momentului și nu în prealabil. Un vagon restaurant e util, însă consumă multă energie și ocupă mult spațiu care ar putea fi convertit în locuri pentru călători. În plus, călătorii români nu sunt obișnuiți cu un astfel de serviciu și mulți îl consideră un lux. E o opțiune pentru cei mai cu dare de mână, însă nu și pentru cei obișnuiți.

Nu în ultimul rând, vânzătorul ambulant deși pare a fi o alternativă norocoasă, nu e și suficient de sănătoasă. Marfa lui nu e ținută la rece și nu avem să știm de cât timp o ține în coșul cu care se plimbă printre vagoane. De altfel, pentru siguranța noastră, e de evitat o astfel de alternativă.

Iată de ce instalarea unor aparate de vending în vagoanele trenurilor e o idee genială și poate aduce multe vânzări operatorilor. Ele nu ocupă mult spațiu, produsele pot fi ținute la rece, indiferent de temperaturile din exterior, iar prețurile vor fi cu siguranță la un raport mai mic față de cele cerute în gări, vagoane restaurant sau de vânzătorul ambulant. De asemenea, nu trebuie uitate aparatele de cafea, care cu siguranță vor atrage călătorii.

Modele europene

Nu doar modelul companiei de transport feroviar private ar trebui urmat de operatori, ci și cel norvegian. În 2011, Compania Feroviară de Stat Norvegiană (NSB) a anunțat că a încheiat un parteneriat cu Selecta pentru instalarea unor aparate în trenurile sale.

Negocierile au început încă din vara anului 2009, iar pentru a testa ideea au fost dotate aproximativ 50 de trenuri electrice cu automate vending. Scopul a fost ca operatorul să fie cât mai aproape de clienți, inclusiv în călătoriile lor.

Aproximativ jumătate din trenurile echipate erau de navetiști care petreceau în medie 90 de minute în vagoane. De asemenea, au fost luate în calcul și trenurile cu rute mai lungi, de peste 3 ore. Fiecare tren a fost dotat cu câte trei mașini de cafea, una pentru gustări și snacsuri și un sistem de livrare a apei.

Aparatele acceptau ca monedă de plată atât euro, cât și coroanele norvegiene pentru a face accesibil tuturor accesul la produse. După ce ideea a prins succes, aparatele de vending au fost introduse și în alte trenuri.

Pentru Selecta, acest concept nu a fost unul nou. Compania de vending colaborase anterior și cu DB Regio AG, o companie feroviară germană pentru care instalase peste 100 mașini pe trenurile care circulă în zona Berlin-Brandenburg. De asemenea, Suedia și Danemarca au adoptat și ele astfel de servicii.

Poate că a venit momentul ca și CFR, dar și alte companii de transport feroviar privat din țară să urmeze acest model. De asemenea, este așteptat un pas din partea operatorilor în privința negocierilor. Cu siguranță, o ofertă avantajoasă va reprezenta un început de drum în această direcție și va oferi mai mult confort călătorilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*