-Oana Mihalache
Atunci când magazinele de proximitate sau supermarketurile nu promovează suficient produsele locale, aparatele de vending pot suplini nevoia producătorilor locali.
Un mic ”debușeu” ideal pentru cei care nu își pot plasa produsele în altă parte este aparatul de vending care poate deveni cel mai bun aliat al acestora. Ei bine, conceptul de Guerilla Vending este cea mai recentă găselniță din domeniu care permite și încurajează dezvoltarea afacerilor locale.
Conceptul a fost dezvoltat de curând în Statele Unite, unde doi antreprenori au venit cu ideea de a permite ”accesul” produselor locale în aparatele de vending. Printre ”produsele vedetă” care ar putea să își găsească locul pe rafturi putem enumera produse de artă, jucării de colecție – chiar și cele produse manual, suc presat la rece și chiar prăjituri sau alte tipuri de dulciuri. Alex Hastings și Mike Galyen susțin că au fost inspirați de conceptul multor aparate de vending din Japonia, unde se pune foarte mult accent pe factorul local.
Snack + energizer = vending? Să ne mai gândim…
Practic, timpurile în care aparatul de vending era sinonim cu snack-urile sau cu băuturile energizante a trecut. În prezent, produsele locale sunt cele cu care consumatorii se identifică cel mai bine, care le oferă sentimentul de ”acasă”, iar ideea de proximitate joacă un rol afectiv important, pentru că astfel se întărește ideea de brand loyalty. Altfel spus, un consumator rațional va prefera întotdeauna un suc făcut de un producător local, care produce pe scară mică, în fața unui suc produs în masă, al cărui gust este mult mai diluat.
Chiar dacă a fost testat încă din 2014, conceptul de Guerilla Vending a luat avânt abia de curând, iar acum sunt amplasate aparate care promovează acest concept în cinci locații din Washington DC. Cei doi antreprenori își propun să extindă acest concept și să amplaseze astfel de mașini și în zonele cu trafic intens. Cu toate acestea, acest concept nu este unul lipsit de probleme: în acest caz, problemele de logistică în ceea ce privește aprovizionarea aparatelor. De asemenea, colaborarea cu producătorii locali trebuie să fie una foarte strânsă, iar aceștia trebuie încurajați să își diversifice produsele, să experimenteze, să surprindă clienții. Provocarea este una destul de dificilă, pentru că elementul surpriză trebuie asigurat atât pentru clienți, cât și pentru operatori, dar nu în ultimul rând pentru producători.
Să ne imaginăm că am putea avea, fiecare dintre noi, acces la un aparat de vending de la care să putem cumpăra produse tradiționale, meșteșuguri pe care de regulă le putem achiziționa la târguri de profil, dulcețuri sau compoturi, ciocolată de casă, sucuri naturale sau alte alimente care ne duc cu gândul la un singur cuvânt: tradițional. Dezvoltarea acestui concept în România cu siguranță nu va întârzia să apară, pentru că deși marile branduri încă dețin monopolul pe piață, produsele naturale sunt din ce în ce mai căutate. Apoi, să nu uităm că reîntoarcerea la legătura cu comunitatea ar fi un alt beneficiu al acestui concept. În concluzie, putem spune că aparatele de vending cu produsele locale puse într-o ecuație ar arăta cam așa: comunitate + healthy food + proximitate = vending de calitate.