-Oana Mihalache

Grija pentru mediu, o sensibilitate ridicată cu privire la dorința consumatorilor de a se alimenta sănătos, dar și o preocupare tot mai mare pentru eficientizare și mutarea costurilor către îndeplinirea standardelor cu privire la calitatea produselor – acestea sunt pilonii de bază care caracterizează trecerea către o industrie de vending sustenabilă. Curentul ”green” și dorința de adaptare la un stil de viață care mizează pe tot ce înseamnă eco a determinat operatorii de vending să își fixeze trei mari direcții: reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (amprenta de dioxid de carbon), implementarea unui sistem de management eficient al deșeurilor și creșterea ponderii produselor ecologice. Companii ca Walmart, Unilever sau PepsiCo au făcut deja pași importanți în direcția sustenabilității, cu un impact direct asupra industriei de vending.

Unul dintre pașii luați pentru o industrie de vending mai sustenabilă a fost introducerea aparatelor de tip ”green”, cu un consum energetic redus inițial cu 15% comparativ cu un aparat normal. În prezent, operatori cum este compania europeană Selecta a reușit să reducă cu până la 50% consumul energetic al aparatelor. Important pentru operatori a fost și fapul că în două luni poate începe recuperarea investiției făcute în aparate, economiile făcute fiind substanțiale pentru cei care dețineau sute sau mii de aparate de vending. Având în vedere că doar în Statele Unite sunt peste 3 milioane de aparate de vending, impactul asupra mediului nu este deloc de neglijat. De-a lungul timpului, unele aparate au fost dotate cu senzori și un sistem de iluminat special capabil să oprească aparatul atunci când produsele ating o anumită temperatură.

Conceptul de second-hand în vending

Unul dintre conceptele-vedetă ale ideii de sustenabilitate este aparatul numit Swap-O-Matic, inaugurat în 2012, care este un tribut adus ideii de reciclare și refolosire. Astfel, clienții au trei opțiuni atunci când ajung în fața aparatului – schimbă, donează sau primește. Astfel, este încurajată refolosirea produselor vechi în detrimentul cumpărării unora noi și este evitat surplusul care apare inevitabil în cadrul procesului de producție – o hibă a capitalismului, ar spune unii.

Operatorii de vending nu sunt singuri în încercarea de a trece la un mod de consum sustenabil. Companii mamut ca Walmart, Marks & Spencer, Unilever, Ben & Jerry’s sau PepsiCo au anunțat în urmă cu câțiva ani că vor încerca să adopte o direcție eco. Unilever a făcut un ”pact” prin care și-a propus să ajute un milion de persoane să își îmbunătățească starea de sănătate și să își asigure 100% din necesarul de produse agricole din surse sustenabile până în 2020.

Dacă unii operatori de vending au ales să reducă din consumul energetic, altele au ales să își ”localizeze” afacerea. Westomatic, un operator din UK, arată că 92% dintre componente și materialele folosite atât pentru aparate cât și pentru produsele lor sunt din UK. Un simplu calcul arată că, logistic vorbind, sunt economisite multe rute de transport și prin urmare, mai puțin combustibil – un punct în plus pentru ideea de sustenabilitate.

Vendingul sustenabil nu se rezumă însă doar la spectrul produselor alese sau la reducerea consumului energetic ori eficientizare, ci și la adoptarea unui concept smart al aparatelor, și la digitalizarea acestora. Plățile cu cardul sau mobile, metodele de recunoaștere facială, sau alte inovații care ușurează procesul de vânzare – toate acestea contribuie, în fine, la sustenabilitate. Apoi, o industrie sustenabilă va supraviețui imperativelor de piață tot mai dure ale secolului 21, care nu este neapărat unul al vitezei, sau nu exclusiv, ci mai degrabă unul al performanței și ingineriei ecologice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*