-Oana Mihalache

După ce am analizat impactul micropiețelor ca principal motor de creștere al industriei de vending din SUA – care a ajuns în 2015 la o valoare de 20 de mld. de dolari și după ce am trecut în revistă principalele tendințe care au însoțit această creștere, ne vom concentra acum asupra mixului de produse ”de la raft”, altfel spus din aparatele de vending, pentru a evidenția ce se consumă cel mai mult în SUA. În acest fel, vom descoperi împreună care sunt produsele ”vedetă” ale vendingului din SUA și cum au influențat ele creșterea industriei. De exemplu, creșterea importanței în relația dintre alimentele pe care le consumăm și starea de sănătate, un trend vizibil la nivel global, a influențat și alegerile unor produse în defavoarea altora, în timp ce în cazul băuturilor lucrurile nu au stat deloc așa.

Încurajarea unei societăți consumeriste a fost benefică industriei de vending, care a înregistrat o creștere record dupa recesiunea care a zguduit puternic economia SUA și, prin efectul contagiunii, mai multe părți ale globului. Ei bine, obiceiurile de consum ale populației sunt segmentate și studiate, astfel încât retailerii își pot ajusta strategiile în funcție de acestea.

De exemplu, operatorii de vending pot miza pe un nucleu de produse care sunt în topul preferințelor clienților. Raportul dedicat industriei de vending americane din 2015 arată că 9.2% dintre operatori au redus varietatea produselor, procent în creștere față de 2014, pentru a se concentra pe mixul de produse care le-au adus cele mai mari vânzări. În plus, 44% dintre aceștia au eliminat conturile neprofitabile – o altă ajustare a afacerilor care vine ca răspuns la analizele de piață privind obiceiurile de consum.

Strategii pentru cele mai vândute produse: creșterea prețurilor și diversificare puțină

Potrivit raportului, categoriile care au adus cele mai mari profituri operatorilor în 2015 sunt dulciurile/snack-urile și băuturile răcoritoare. Dulciurile au reprezentat 28% din totalul veniturilor industriei, iar snack-urile, în speță cele indicate cu o valoare nutritivă mare, au reprezentat 33% din venituri. După cum arătam la început, acest lucru vine pe fondul creșterii preferințelor pentru alimentele mai sănătoase. Având în vedere aceste procente, cu siguranță nu este deloc întâmplător faptul că acestea au fost și categoriile de produse pentru care operatorii au efectuat cele mai substanțiale creșteri ale prețurilor – cu 28,4% în cazul categoriei dulciuri/snacks și cu 21,3% în cazul băuturilor răcoritoare. În plus, tot în cadrul acestor segmente de produse au fost înregistrate și cele mai slabe intervenții pentru diversificarea produselor, operatorii aplicând această strategie în cazul produselor mai puțin solicitate de clienți.

În ceea ce privește băuturile răcoritoare, chiar dacă atât apa, cât și ceaiurile reci sau cafeaua au susținut creșterea pe acest segment, băuturile energizante au fost în top în preferințele clienților anul trecut. De notat este și faptul că, în ciuda unui declin general pe piața de retail, băuturile carbogazoase au înregistrat o creștere a vânzărilor în vending – cu 10%-13% mai mult față de anul precedent. Apoi, în ceea ce privește dulciurile, este important de menționat că cele fără conținut de ciocolată au avut creșteri mai importante decât cele pe bază de ciocolată. În schimb, în ceea ce privește snack-urile, chiar dacă s-au vândut mai bine cele cu o valoare nutritivă mai ridicată, creșteri s-au înregistrat și în cazul chipsurilor, nucilor sau semințelor.

Aceste tendințe în ceea ce privește mixul de produse arată că alegerile făcute de operatori țin cont de preferințele consumatorilor. Mai mult, studii din marketing au arătat că mulți consumatori au o loialitate mai puternică față de produse, în detrimentul serviciilor. Ca atare, alegerile care țin cont de conveniență pălesc în fața celor care au în vedere preferința pentru un anumit produs – un client va alege produsul pe care îl preferă/consumă de obicei, chiar dacă asta înseamnă, de pildă, să se deplaseze mai mult pentru asta. Prin urmare, operatorii care țin cont de preferințele individualizate ale clienților vor avea de câștigat. Un fel de selecție naturală? Da, cele mai puternice/dorite produse supraviețuiesc la raft în fața celor care nu sunt dorite de clienți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*