Piața Românească de Vending a realizat venituri de 245 de milioane de euro în 2019, în scădere cu 11,2% față de 2018

Asociația Europeană de Vending (EVA) a dat publicității de curând Raportul său privind Piața Europeană de Vending pentru anul 2019 unde se află și o analiză foarte interesantă a pieței de vending din România.

Datorită relațiilor extrem de bune pe care le avem cu forul european de vending suntem în măsură să vă oferim în premieră informații extrem de interesante și de utile despre piața de vending din România la nivelul anului 2019.

Câteva cifre importante despre Piața Românească de Vending în 2019

-Veniturile pieței românești de vending au fost de 1.190.000.000 RON în 2019 (cca 245 milioane de euro), în scădere cu 11,2% față de 2018. Această scădere s-a datorat mai cu seamă interpretării diferitelor reglementări care au interzis efectiv automatele de vending în exterior și au dus la o reducere cu 16% a numărului total de aparate.

– Cota românească din totalul pieței de vending din Europa este de aproximativ 2% (98.600 de automate), ceea ce face ca România să fie în top 15 după numărul de mașini din cele 22 de țări acoperite de acest raport de piață, cea mai mare fiind Italia cu aproape 800.000 de aparate.

– Gradul de penetrare a aparatelor de vending în România este de un automat pentru aproximativ 235 de persoane, comparativ cu media europeană de 190 de persoane per automat, în creștere față de anul 2018 când era de 200 de automate la o persoană. Cel mai înalt nivel de penetrare a vendingului în Europa raportat la mărimea populației este în Olanda, cu 60 de persoane pentru fiecare aparat de vending aflat pe piață.

– În România, automatele vând 2,04 milioane de produse alimentare și băuturi în fiecare zi.
– Băuturile calde reprezintă 89% din totalul pieței din punct de vedere al numărului de vânzări, iar băuturile reci 5%, gustările 4% și produsele alimentare 2%.

– Aproximativ 55% din automatele din România se află la locul de muncă, semnificativ sub media europeană de 80%, dar în creștere cu 5% față de anul precedent, când reprezenta doar o cotă de 50% din totalul aparatelor operate pe piață.

Legislația pieței de vending din România în 2019

În 2019, reglementările privind protecția consumatorilor au fost reinterpretate în ceea ce privește automatele care au afectat aparatele amplasate în aer liber și, de asemenea, vendomatele de băuturi calde conectate la rețeaua de apă. Rezultatul final a fost interzicerea mașinilor exterioare (și un anumit impact și asupra aparatelor instalate în interior) și acest lucru a determinat o reducere semnificativă a numărului total de automate, în special pentru băuturile calde.

Reglementările privind fiscalizarea pieței de vending au fost convenite la sfârșitul anului 2019 și urmează să intre în vigoare în 2021. Așa cum s-a întâmplat deja în alte câteva țări, acest lucru va impune distribuitoarelor automate atașarea de „cutii negre” care vor trimite date în mod regulat autorităților fiscale. Acest lucru va reduce probabil baza de automate de vending, deoarece costurile aferente achiziționării de către operatori a cutiilor negre vor face ca vendomatele cu un consum redus de produse să nu fie rentabile.

Dinamica pieței de vending din România în 2019

Interzicerea automatelor exterioare a însemnat o oprire bruscă a ultimilor câțiva ani de creștere constantă. Reducerea bazei înseamnă că există acum o supra-aprovizionare cu mașini recondiționate și, la rândul său, a redus semnificativ numărul de mașini noi vândute pe piață față de 2018.

Există o trecere semnificativă de la aparatele table top la automate independente pentru băuturi calde, care reflectă capacitatea crescândă a pieței de a susține investițiile în aparate mai mari și mai scumpe.  Premiumizarea domeniului poate fi observată și în alte zone ale industriei precum:

• creșterea ponderii în utilizare a paharelor de carton față de cele de plastic, cartonul reprezentând acum aproximativ 90% dintre pahare, iar multe dintre acestea sunt și pahare mai mari.

• creșterea aparatelor Combi care răcesc produsele sub 5˚C

• începuturile business-urilor Coffee-to-Go cu prețuri premium.

Un neajuns: Micropiețele nu au apărut încă.

Structura pieței de vending din România

Segmentul Băuturile Calde  domină piața de vending, iar influența furnizorilor cheie de marcă de cafea este semnificativă. Proprietarii de mărci colaborează cu grupuri de operatori parteneri pentru a stimula penetrarea mărcilor lor. Tendința achizițiilor a continuat: Gruppo Orasesta a cumpărat o participație majoritară la Nova Prompt, iar DAIR, o altă companie italiană de vending, a cumpărat o participație de 50% în Eurcomtur și alți operatori mai mici. Vending Zone a achiziționat divizia de operare a lui Alcor și alți 2 operatori mai mici.

Acesta este al patrulea an al raportului de țară pentru România.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*