Pretul cafelei se pare ca este in continuare in crestere, motivele sunt multe, fie ca vorbim despre pandemie, inghetul din Brazilia (cel mai mare producator de cafea Arabica) sau specula de pe bursa de marfuri.

După ce în primăvară au crescut prețurile unor produse precum cheresteaua, porumbul și soia, acestea au revenit la un nivel normal. Cafeaua se îndreaptă în direcția opusă, pretul acesteia continuand sa creasca.

Pretul cafelei Robusta se scumpeste datorita pandemiei…

Pretul cafelei robusta, care este adesea folosită pentru a face espresso, a crescut recent până la 2.024 dolari pe tonă, cel mai înalt nivel din ultimii patru ani. Analiștii indică vremea rea din Brazilia, precum și restricțiile Covid-19 din Vietnam. Datorita lockdown-ului din aceasta tara transportul containerelor de cafea catre marile piete consumatoare de cafea se face dificil sau deloc.

pretul cafelei

Cerere mare, productie mai mica, rezulta cresterea pretului…

De asemenea si pretul cafelei arabica a crescut la bursa, tot datorita faptului ca recoltele din Brazilia au fost afectate de inghet, se asteapta ca recolta sa scada cu 25,7% fata de anul trecut. Expertii preconizeaza ca trebuie sa ne asteptam la un consum mare al cafelei, consum care va depasii productia (din 2017 nu s-a mai intamplat acest lucru).

Principalii producatori de cafea la nivel global

Pretul cafelei este influentat de cafeaua Arabica, care reprezintă 75% din producția mondială și este cultivată în principal în Brazilia (40% din oferta totală mondială) și Columbia. Robusta reprezintă restul de 25% și este produsă în principal în Vietnam (15% din oferta globală) și Indonezia. Alți mari exportatori includ: Peru, India, Uganda, Etiopia, Mexic și Coasta de Fildeș. Robusta este populara în Europa folosindu-se pentru cafele espresso, în timp ce boabele Arabica sunt populare în Statele Unite.

cafeaua arabica

Asteptari / Concluzie…

Marile companii “consumatoare” de cafea precum Starbucks au cumparat in avans stocuri mari de cafea pentru a incerca mentinerea pretului. La fel au facut si companiile mai mici, dar cu siguranta acest lucru nu se va intampla, cel putin nu in Romania, profitul actionarilor primeaza!

Vremea nefavorabila, pandemia, greutatea organizarii exporturilor este posibil sa transforme cafeaua intr-un “produs de lux”. Viitorul ramane sa ne arate daca va fi asa sau nu…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*