Pe 5 februarie 2014 în cadrul evenimentului Vending Paris 2014 a avut loc O zi Internațională de Afaceri, găzduită de EVA, cu scopul de a explora tema “Gustările în Europa”.

Lista a fost alcătuită din Directorul General EVA, Erwin Wetzel, şi reprezentanţi ai celor 4 cele mai mari piețe din Europa:

  • Boris Belotserkovsky, Președintele Asociației de Vending din Rusia (RNVA)
  • Jonathan Hilder, CEO al Asociației Britanice de Vending (AVA)
  • Aris Kaschefi, Director al Asociației Germane de Vending (BDV)
  • Hubert Boyer, operator de vending francez, reprezentant al Asociației Franceze de Vending (NAVSA)

Care sunt ultimele tendințe în Europa?

Cum oamenii din Europa de astăzi au un stil de viaţă foarte aglomerat, există o cerere uriaşă pentru mâncare şi băutură la pachet – şi cererea este în creştere. Pentru că din ce în ce mai mulţi oameni sar peste micul dejun şi chiar peste masa de prânz, cererea de gustări este evidentă, în special din partea celor care sunt nevoiți să mănânce atât în timp ce fac naveta către locul de muncă, dar şi în momente diferite din timpul zilei de lucru.

Cu toate acestea, în prezent, în Europa aparatele cu gustări pătrund doar în proporție de 20%.  În timp ce snacking-ul este mult mai important în unele ţări europene (cum ar fi Rusia) în comparaţie cu altele, s-a demonstrat că în medie peste 60% din automate sunt de fapt aparate de vending cu băuturi calde.

Care sunt beneficiile aparatelor cu gustări?

  • Aparatele de gustări oferă confort, viteză şi sunt deschise 24 de ore pe zi / 7 zile din 7
  • Sunt versatile şi pot vinde aproape orice produs
  • Crește interacţiunea cu consumatorul
  • Sunt igienice şi un mod sigur de a oferi alimente şi băuturi de calitate
  • Oferă beneficii sociale fiind situate în locurile de întâlnire ale colegilor/prietenilor
  • Sunt o soluție bună pentru fragmentarea timpului de servire a meselor

Parametrii cheie ai pieței de vending din Europa:

  • Vendingul în Europa are o cifră de afaceri anuală de 11.1 miliarde €
  • Există aproximativ 3,7 milioane de aparate de vending în Europa
  • Aparatele sunt de obicei operate de întreprinderi mici și mijlocii și de afaceri de familie, cu 69% de operatori care dețin mai puțin de 100 de aparate
  • Există 295 de milioane de consumatori care folosesc aparatele cel puțin o dată pe săptămână

Membrii comisiei au prezentat pe rând o imagine de ansamblu asupra industriei de vending din țările respective şi au explicat modul în care snacking-ul s-a dezvoltat în ultimii ani, în special în ceea ce privește aparatele cu gustări care oferă o gamă mai largă de produse sănătoase.

Vendingul în Germania – Observații cheie

Dr. Aris Kaschefi

Aris Kaschefi a explicat că în timp ce oamenii ar putea înţelege vendingul mai uşor prin prezentarea unui automat “tipic” (de exemplu, cel din gări), realitatea este de fapt că baza industriei de vending în Germania este cafeaua.

Defalcarea aparatelor de vending:

  • 80% sunt plasate la locurile de muncă
  • 20% sunt plasate în locuri publice

În ceea ce privește gustările, în Germania produsele cele mai cumpărate sunt întotdeauna brandurile bine-cunoscute. De exemplu, de la an la an, Twix şi Mars fac schimb între ele, ocupând pe rând locul 1 şi 2 la capitolul – cea mai distribuită gustare de aparatele de vending.  Se poate, deci, concluziona că în Germania consumatorii sunt fideli produselor şi brandurilor pe care le ştiu deja şi cu care se simt confortabil. Deşi se recunoaște că aparatele de vending trebuie să stocheze mai multe produse proaspete, în general un aparat german de gustări conține 30% sandvișuri proaspete – o cantitate semnificativă.

Vendingul în Franța – Observații cheie

Hubert Boyer

Hubert Boyer a explicat că, în timp ce Franţa este cea de-a doua cea mai mare piață de vending din Europa, are cea mai mare piaţă de vending de gustări cu 16 milioane de produse alimentare şi gustări vândute în fiecare zi.

În snacking-ul francez observăm două tendințe principale:

  • Consumatorii cer gustări mai sănătoase, cum ar fi piureurile, fructele proaspete, etc.
  • Angajaţii doresc să beneficieze la locul de muncă, de o pauză de calitate cu alimente de calitate.

Ca răspuns la aceste tendințe, în luna martie 2011, în Franța s-a lansat marca ‘feelGood’, cu scopul de a:

  • Îndeplini așteptările consumatorilor cu privire la produsele mai sănătoase
  • Îndeplini angajamentul companiilor de vending de responsabilitate socială corporativă (bunăstarea angajaţilor)
  • Promova furnizarea de produse variate în aparatele de vending: fructe şi legume, produse cerealiere, băuturi fără zahăr

În prezent, în Franţa, există 50 de operatori de vending care folosesc marca feelGood pe un număr de 1500 de aparate de vending.

Vendingul în Rusia – Observații cheie

Boris Belotserkovsky

Cei 5 operatori de top din Rusia reprezintă doar 20% din piață, deci, spre deosebire de alte ţări europene, piaţa rusă poate fi văzută ca fiind destul de fragmentată. S-a evidenţiat faptul că 25% din aparatele cu gustări şi cafea sunt fabricate în Rusia.

O defalcare pe tipul de aparate demonstrează că în Rusia aparatele de gustări cu faţadă de sticlă sunt mult mai importante decât în alte țări europene.  În plus, 99% dintre aparatele de vending cu fațadă de sticlă rusești sunt aprovizionate și cu băuturi reci, pe lângă gustări.

Tendințe

Sandwich-urile sunt unul dintre cele mai bine vândute produse la aparatele de snacking rusești, şi generează până la 50% din cifra de afaceri. Oferta de gustări sănătoase devine tot mai răspândită, cu o cotă de 10-25% de produse sănătoase per aparat. Aspectul de comercializare al vendingului în Rusia este, de asemenea, destul de unic, opţiunile de publicitate producând aproximativ 10% din cifra de afaceri.

Vendingul stradal, este de asemenea, destul de popular în Rusia, dar aparatele trebuie să fie adaptate pentru a face faţă la temperaturile extreme, care pot varia între -30°C iarna și + 40°C vara.

Vendingul în Marea Britanie

Jonathan Hilder

Jonathan Hilder a explicat că gustările reprezintă 1% din aportul de calorii al unei diete britanice. Aparatele de vending reprezentând 5% din acest 1%. Prin urmare, o acţiune puternică de interzicere a aparatelor de vending vor lăsa 99,95% din problemă, nerezolvată.

Cererile clienților se concentrează pe următoarele aspecte:

  • Un aparat curat
  • Un aparat funcțional
  • Un aparat plin

Introducerea de produse sănătoase, deși importantă, nu este cererea principală a consumatorilor britanici.  În timp ce spun ca își doresc produse sănătoase, realitatea este că ei nu cumpără aceste produse în cantităţi suficiente de la un automat. Prin urmare, este imposibil ca operatorii să poată să menţină un mix bun de produse sănătoase şi tradiţionale, ci încă îndeplinesc cerinţele clientului. Preţul mai mare al produselor sănătoase îi poate descuraja pe unii oameni să le achiziţioneze.

Sesiune de Întrebări și Răspunsuri

După prezentari a urmat o sesiune de întrebări şi răspunsuri. Dezbaterea a analizat motivele variaţiilor regionale între pieţele europene de vending, disponibilitatea de produse sănătoase, şi părerea consiliului cu privire la tendinţele probabile viitoare din următorii ani.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*